Hyundai Nexo officiell – bränslecellsbil som lanseras 2018
Hyundais nya bränslecellsbil Nexo har täckts av på CES-mässan i Las Vegas. Ytterligare 18 modeller med miljön i fokus ska följa till 2025.
Med de rena elbilarnas framfart är det lätt att tro att bränslecellsbilen är död. Icke. Under den pågående CES-mässan i Los Angeles har Hyundai presenterat efterträdaren till modell ix35 Fuel Cell, lanserad 2013 och naturligtvis provkörd av oss på Teknikens Värld.
Redan innan premiären släppte Hyundai bilder på bilen som bygger vidare på FE Fuel Cell Concept som visades upp under Genèvesalongen 2017. Borta är nu de knepiga C-stolparna, de bakhängda bakdörrarna, avsaknaden av grill samt de bumerangformade baklamporna. Kvar står en förhållandevis normal suv om än med ”flytande tak”, infällbara dörrhandtag och smala strålkastare som hos den nyligen lanserade modellen Kona som vi provkörde förra året.
I och med avtäckningen i Las Vegas får vi också veta bilens namn: Nexo, samt att Hyundai har som mål att lansera 18 miljövänliga (”eco-friendly”) modeller till 2025, utan att precisera vilken typ av teknik som åsyftas.
Nexo är tillskillnad från föregångaran ix35 konstruerad för bränslecellsteknik och med det har man lyckats kapa vikt och bättre utnyttja bilens utrymmen. Bilen är även större. 467 centimeter lång, 186 centimeter bred, 163 centimeter hög och 279 centimeter mellan hjulaxlarna. Siffrorna för ix35 är 441, 182, 167 och 264 centimeter.
Invändigt hittar vi en förarmiljö som domineras av skärmar, där den centrala mäter 12,3 tum, och en väldigt hög mittkonsol.
Nexo har en motoreffekt på 181 hästkrafter vilket tar bilen 0-96 km/h på 9,5 sekunder att jämföra med 12,5 för föregångaren. Kraften från bränslecellen har sjunkit från 100 till 95 kW (134 till 127 hästkrafter) medan batteriet ger mer, 40 kW mot tidigare 24 kW (24 till 54 hästkrafter).
Nexo har en räckvidd på 59,5 mil mot tidigare 42,6 mil enligt den amerikanska EPA-cykeln. Att tanka fullt med 700 Bar tar fem minuter.
Förutom bränslecellsteknik bjuder även Nexo på saker som LFA (filassistans), HDA (adaptiv farthållare), BVM (döda-vinkeln-varnare med kamera) och RSPA (helautomatisk parkeringsassistans).Nexo börjar lanseras tidigt detta år på vissa marknader och i Europa under senare delen av året. Några priser nämns inte i dagsläget.
https://youtu.be/sGsunyoRkJg
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se