Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Hyundai ska bli Europas främsta elbilstillverkare 2020

Hyundai höjer ribban och ska sälja 80 000 helt elektriska bilar under nästa år. Nya fabriken i Tjeckien ska hjälpa försäljningen på traven.

2020 spås bli året då elbilsförsäljningen tar fart på riktigt när 30 procent av alla nyregistrerade personbilar ska vara laddbara. Att jämföra med fjolårets 11,4 procent. Det är främst det ökade utbudet med mängden nya elbilsmodeller som kommer resultera i ökningen. Utbudet kommer helt enkelt att mätta den stora efterfrågan i högre grad. Störst fokus bland årets nya modeller ligger på Volkswagen som äntligen kommer med omtalade ID.3, men även Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Polestar 2, Volvo XC40 Recharge med flera kommer att öka konkurrensen. I dag dominerar Tesla Model 3.

TEST: Hyundai Kona electric mot fyra andra elbilar

Ioniq väntas stå för en fjärdedel av Hyundais elbilsförsäljning 2020, resten är upp till Kona electric. Foto: Glenn Lindberg

Det bådar sämre för Hyundai som inte har några direkta nyheter att komma med. Men vad som gynnar Hyundai i tider där tillverkarna har svårigheter att leverera bilar är den nya fabriken utanför Prag i Tjeckien som ska vara igång i mars. Fabriken ska bygga Kona electric för den europeiska marknaden vilket gör att bilarna inte behöver importeras från Korea. Enligt Hyundai kan fler än 60 000 av de 80 000 bilarna vara Kona electric, medan den resterande kvoten på 20 000 bilar ska fyllas av Ioniq och vätgasbilen Nexo.

DUELL: Hyundai Kona electric mot Tesla Model 3

Nexo som är en vätgasdriven elbil räknas med i målet eftersom den har noll lokala utsläpp, precis som en traditionell batteri-elbil. Under fjolåret sålde Hyundai drygt 20 000 Kona electric i Europa och hoppas därmed på en tredubbling under 2020.

TEST: Hyundai Ioniq electric mot hybridbil, bensinbil och dieselbil