Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Sydkoreanska Hyundai är på väg att utveckla Ioniq till att bli ett renodlat elbilsmärke. Tre nya modeller ska lanseras inom fyra år och med det hoppas Hyundai kunna bli störst på elbilar i Europa.
– Inom en relativt kort tidsperiod har vi potential att bli den största leverantören av elbilar i Europa, särskilt med den uppställning av dedikerade elbilar vi kommer att ha under Ioniq-varumärket, säger Hyundais Europa-vd Michael Cole i en intervju med branschtidningen Automotive News Europe.
Cole baserar sitt uttalande på att Hyundai redan i år beräknas sälja omkring 60 000 elbilar, vilket kommer att göra dem till ett av de största elbilsmärkena på den europeiska marknaden. För att förstärka satsningen på el har Hyundai bestämt sig för att bryta loss modellnamnet Ioniq och göra det till ett fristående elbilsmärke.
Vid mitten av 2021 kommer den första Ioniq-modellen, kort och gott kallad Ioniq 5. Den blir en mellanstor crossover i stil med konceptbilen 45 som premiärvisades på Frankfurtsalongen 2019. Ioniq 5 kommer att följas upp av sedanmodellen Ioniq 6 någon gång under 2022 och 2024 kommer en stor suv kallad Ioniq 7. Alla kommer att byggas på Hyundai-Kia-koncernens nya modulära plattformsarkitektur E-GMP.
Tillsammans med Kia och Genesis räknar Hyundai med att kunna sälja totalt en miljon helelektriska bilar år 2025, vilket beräknas ge dem en tioprocentig andel av världens totala elbilsmarknad.
Hyundais systermärke Kia vill, lustigt nog, också bli ett ledande elbilsmärke och har presenterat en plan som innebär att de ska ha elva helelektriska modeller i sitt utbud senast år 2025. Fram till år 2027 ska sju nya elbilar i olika segment lanseras. Den första Kia-elbilen att lanseras inom ramarna för den så kallade ”Plan S” blir en modell som än så länge bara går under internnamnet CV. Den kommer vid mitten av nästa år och kommer att dela det mesta av tekniken med Ioniq 5.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se