Hyundai visar vätgasdriven sportbil
Medan resten av världen storsatsar på batterielbilar vänder Hyundai Motor Group blicken mot bränsleceller och vätgas. Nu presenteras en ny framtidsvision där allt från en vätgasdriven sportbil till vätgasdrivna lastbilsdrönare ingår.
Sydkoreanska Hyundai Motor Group, där märkena Hyundai och Kia ingår, har utvecklat vätgasdrivna bränslecellsbilar under flera decennier och den första visades 1998. Medan den absoluta majoriteten av världens billtillverkare satsar helhjärtat på batterielbilar går Hyundai-gruppen mot strömmen och presenterar nu sin vision för en framtid med vätgas.
Hyundai-gruppen spår att vätgas kommer att slå igenom och bli tillgängligt för den stora allmänheten år 2040, inte bara inom transportsektorn utan även för industrin och i hemmiljö.
– Hyundai Motor Groups vision är att tillämpa vätgasenergi på alla områden i livet och industrin, till exempel i våra hem, arbetsplatser och fabriker. Målet är att kunna använda vätgas för alla, allt och överallt, säger Hyundai Motor Groups ordförande Euisun Chung. Vi vill erbjuda praktiska lösningar för en hållbar utveckling av mänskligheten och med dessa genombrott strävar vi efter att hjälpa till att främja ett världsomspännande vätgassamhälle år 2040.
Hyundai-gruppen räknar med att bränslecellsbilar kommer att nå samma prisnivå som batterielbilar år 2030. 2028 ska gruppen bli den första fordonskoncernen att ha ett vätgasalternativ till alla sina kommersiella fordon.
Det har på förhand spekulerats om att Hyundai skulle visa en vätgasdriven sportbil och så blev det. Hyundai-gruppen visar prototypbilen Vision FK som är en vätgasdriven prestandabil med 680 hästkrafter och en räckvidd på 60 mil. Den ska klara 0-100 km/h på under fyra sekunder. När en Vision FK kan sättas i produktion avslöjas dock inte, inte heller om den blir en Kia eller en Hyundai. Trots den kraftiga maskeringen kan man dock skönja en design som påminner starkt om Kia Stinger.
Vision FK ska vara laddbar med el och vid utvecklingen av elmotorn och batterierna tar man hjälp av Rimac som Hyundai-gruppen är delägare i sedan 2019.
– Vi har valt att samarbeta med Rimac eftersom de är specialiserade på att bygga kompakta eldrivlinor. Vi funderar också på att ge oss in i motorsport med bränsleceller, säger Hyundai-gruppens utvecklingschef Albert Biermann.
En stor del av Hyundais vätgasvision handlar om lastbilar och nu presenteras en vätgasdriven drönare som kan dra olika släp utan förare upp till 100 mil på en tank. Hyundai visar också för första gången nästa generation bränslecell som är mindre och kraftigare än den nuvarande. Denna tredje generation bränslecell utvecklas i två utföranden; 100 kW och 200 kW. Den svagare är 30 procent mindre än nuvarande generation medan den starkare, som främst är tänkt för kommersiellt bruk, är lika stor som den bränslecell som sitter i Hyundai Nexo.
Märket Hyundai (inte Hyundai Motor Group) meddelar samtidigt att de ska vara koldioxidneutrala år 2045. Till år 2030 är målet att 30 procent av märkets globala försäljning ska bestå av utsläppsfria bilar (elbilar och bränslecellsbilar) och 2040 ska andelen vara 80 procent. Från och med 2035 kommer Hyundai enbart att sälja utsläppsfria bilar på den europeiska marknaden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se