ID. Charger – Volkswagen släpper billig laddbox
Till en elbil hör en laddbox att ha hemma på väggen för att bilen smidigt alltid ska vara redo för färd. Nu släpper Volkswagen en ny laddbox som passar som hand i handske till elbilen ID.3.
Ska Volkswagen ID.3 bli den populära elbil som den är tänkt att bli måste den kunna laddas på både borta- och hemmaplan. För att täcka behovet av sistnämnda släpper nu Volkswagen nya laddboxen ID. Charger med laddeffekt på upp till elva kilowatt (11 kW). Effekten är därmed knappt fem gånger högre än den, 2,3 kW, som kan plockas ur ett vanligt 230-volts vägguttag (10A). Om vi antar att full effekt nås, det vill säga 11 kW, kan ID.3 med det lilla 45 kWh-batteriet laddas full på drygt fyra timmar, med det mellanstora 58 kWh-batteriet på drygt fem timmar och med det stora 77 kWh-batteriet på sju timmar.
Tre olika varianter av ID. Charger-laddboxen erbjuds. Alla med sammaTyp 2-baserade laddteknik men utrustade i olika grad.
Enklast är ID. Charger för 399 euro (motsvarar 4 264 kronor) som helt enkelt bara laddar bilen utan extravaganta funktioner.
Mellanversionen heter ID. Charger Connect och kostar från 599 euro (motsvarar 6 402 kronor). Den är, som namnet avslöjar, uppkopplad mot hemnätverket, antingen trådat eller trådlöst. Uppkoppling mot 4G-nätet finns att köpa till. I och med uppkopplingen kan man hålla koll på laddboxen via mobiltelefonen samt få tillgång till lite extrafunktioner.
Värstingen av laddboxarna heter ID. Charger Pro och kostar 849 euro (motsvarar 9 074 kronor). Den har allt som Connect-versionen innehåller, inklusive uppkoppling mot 4G-nätet, plus en integrerad elmätare för att användaren ska kunna ha exakt koll på förbrukningen.
https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=280096&addons=000&time=0&disable_sharing=falseNågra svenska priser är ännu inte offentliggjorda. Om de inte kryddas allt för mycket får man lov att säga att Volkswagens laddbox prismässigt står sig stark. Det ska dock tilläggas att installationskostnader tillkommer, kostnader som kan variera kraftigt beroende på hur det ser ut hemma hos elbilsägaren.
Det statliga ladda hemma-bidraget är tillbaka efter att ha skrotats under 2018. Läs mer om bidraget på Naturvårdsverkets hemsida.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se