IMk är Nissans citybil för morgondagen
Nissans elbilskoncept IMk är inspirerad japanska kei cars men en färdig bil kan sikta globalt. Visas upp under Tokyosalongen.
Nissan är en av de ledande elbilsaktörerna och snart kommer deras palett att breddas. I dag består den av golfklassaren Leaf och E-NV200 som finns som både transportör av gods som människor. Till Tokyosalongen, som öppnar senare denna månad, kommer man visa upp småbilskonceptet IMk.
IMk mäter i millimeter 3 434 i längd, 1 512 i bredd, 1 644 på höjden och bygger på en helt ny plattform för eldrift. Formspråket, Timeless Japanese Futurism, ger en fingervisning om hur Nissans bilar kan se ut framöver, ett formspråk med en mängd japanska kopplingar. Konceptet som helhet är högst japansk och har så kallade kei cars som förebild men ska även representera Nissans vision morgondagens citybil.
Trots sitt format är IMk påkostad med senaste teknik från Nissan som ProPILOTs assisterande system och saker som hologramdisplayer och I2V – som gör det osynliga synligt.
Invändigt säger man sig ha inspirerats av kafé- och loungemiljöer med soffa fram, kaffefärgade detaljer och mysbelysning.
Vi kanske inte ska lägga allt för mycket vikt vid just utseendet, mer intressant är själva plattformen som mycket väl kan vara aktuell för exempelvis nästa generation Micra.
Konceptet IMk är förvisso mindre men plattformar är skalbara samtidigt som eldrivlinor gör det möjligt att krympa bilar utan att tumma på dess praktiska egenskaper, något som Minis chef chef Bernd Koerber varit inne på tidigare med kommande generation av Mini Cooper.
Resultatet av IMk må ligga år framåt i tiden, men greppet med små elbilar ligger helt i tiden. Trillingbilarna Seat Mii, Skoda Citigo och Volkswagen Up har presenterats i uppdaterade elversioner samtidigt som Kia skissar på eldriven Picanto och Renaults Zoe kommer att yngla av sig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se