Israeliskt företag bakom snabbaste elbilsbatteriet
Det israeliska företaget StoreDot har utvecklat ett litiumjonbatteri som kan snabbladdas på fem minuter. Om fyra år ska de nya batterierna kunna monteras i elbilar. Men kritikerna hävdar att nya tekniken tar längre tid än så att utveckla och att den i början blir dyr.
Utvecklingen av batterier till elbilar går snabbt. Framför allt handlar det om att öka energimängden i batteriet och få batteriet att klara snabbare laddning.
Nu har israeliska företaget StoreDot utvecklat en ny typ av litiumjonbatteri som ska gå att ladda på fem minuter. Enligt StoreeDot ska det redan om fem år finnas ett batteri som kan ladda energi för 16 mils körning på fem minuter.
StoreDot har låtit kinesiska Eve Energy bygga en prototyp i sin vanliga batterifabrik och därmed visat att det går att tillverka i stor skala. Företaget har redan använt tekniken i batterier till mobiltelefoner, drönare och elmopeder. Bland de företag som varit med och investerat i det israeliska företaget finns Daimler, BP, Samsung och TDK.
LÄS OCKSÅ: Nytt material i elbilsbatterier tredubblar räckvidden
Behövs nya laddare
För att det nya batteriet ska kunna laddas så här snabbt krävs en ny typ av snabbladdare än de som finns att tillgå i dag.
Jämfört med dagens litiumjonbatterier som använder grafit i den ena av de två polerna ska det nya batteriet i stället använda halvledare med nanopartiklar. Därmed kan jonerna röra sig smidigare och snabbare och utan samma värmeutveckling som i dagens batterier.
Att BP investerat i den nya tekniken tyder på att de förbereder installation av snabbladdare på sina stationer runtom i världen. Och det blir då en ny typ av snabbladdare för den nya generationens batterier.
LÄS MER: Tesla visar mer av nya battericellen 4680
Kan bli billigare
Men det finns kritiker till den nya tekniken. Och framför allt handlar det om hur dyra de nya batterierna blir och hur snabbt den nya tekniken kan vara ute på marknaden.
Enligt forskaren Anna Tomaszewska, vid Imperial College i London, som studerat de nya batterierna, kan tekniken komma till marknaden om fem år men då det fortfarande är dyrt att bygga de nya batterierna kommer vi att se dem först i nischprodukter där det går att ta bra betalt.
Professor Chao-Yang tror tvärtom att de nya batterierna kan vara färdiga redan om tre år och han tror inte att totallösningen behöver bli dyrare än i dag. Om batterierna kan laddas snabbare kan de också vara mindre och därmed billigare.
MISSA INTE: Så lång livslängd har elbilsbatterier – Leaf och i3 sämst
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se