Istället för Cybertruck – nu kommer Nikola Badger
Många besvikna beställare av Tesla Cybertruck tog del av Elon Musks avslöjande att elpickupen inte kommer att säljas i Europa på grund av EU:s säkerhetskrav.
Men det finns alternativ. Både Nikola och Lordstown är på gång med fräcka klimatvänliga pickuper.
Nej, det blir ingen Tesla Cybertruck i Europa. Beskedet lämnade Elon Musk i veckan sedan Tesla misslyckats med att säkerställa att pickupen klarar EU:s krav på säkerhet. Den kantiga Cybertruck skulle helt enkelt inte klara krocktesterna i Europa.
Men det finns alternativ.
Lordstown Motors har tagit över GM:s anläggning i Ohio och snabbt utvecklat en färdig bil. Lordstown Endurance ser mer ut som en vanlig pickup. Under skalet finns ändå en hel del ny teknik, som till exempel en elmotor på varje hjul med ett samlat effektuttag på 598 hästkrafter. Räckvidden ska vara minst 40 mil.
Enligt Lordstowns vd Steve Burns är redan närmare 20 000 bilar sålda och redan under nästa år ska de första bilarna levereras.
USA-företaget Nikola har haft en tuff ekonomisk vår och rapporterade nyligen dystra siffror som fick aktiekursen att rasa. Men grundaren Trevor Milton och vd:n Mark Russell tror på sin pickup som drivs av en elmotor med kraft från batterier och där en bränslecell med tillhörande vätgastank är tillval som räckviddsförlängare.
Nikolas pickup heter Badger och säljs bland annat med en egen vattenfontän. Det är "avgaserna" från bränslecellen som återvinns till dricksvatten. Nikola vill börja testa sin lastbil Tre på kunder under nästa år. Nikola har också ett avtal med Iveco om att börja bygga lastbilar och skåpbilar i tyska Ulm nästa år. 2023 ska vätgaspickuperna börja byggas i Arizona där en helt ny fabrik börjat byggas.
Nikola ser Europa som en viktig marknad för sina pickuper, skåpbilar och lastbilar.
Andra elpickuper som ska lanseras i USA under 2021 och 2022 är Rivian, Hummer och Ford F150. Vi får hoppas att alla de här kommer till Europa nu när Tesla valt att inte anpassa Cybertruck för regelverket.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se