Foto: Ahera

Italienska Aehra utmanar Porsche och Tesla

Milano-baserade tillverkaren Aehra är det senaste märket att vilja ta sig an den späckade premiumdelen av elbilsmarknaden. Man har planer för tre färska modeller, varav en ska avtäckas senare i år.

Många är märkena som vill roffa åt sig en del av den elbilskaka som Porsche och Tesla njuter av i premiumsegmentet. Det senaste är från norra Italien, med säte i Milano, och heter Aehra. Namnet kommer förresten från det latinska ordet 'aera', vilket rätt och slätt betyder era.

Bolaget har sitt säte i USA och medgrundaren, styrelseordföranden och vd:n Hazim Nada har visat ambition genom att utse Filippo Perini – tidigare hos Lamborghini med modeller som Aventador, Murciélago, Huracan, Urus och Reventon på sitt cv – till chefsdesigner.

– Storbritannien kommer vara en viktig marknad för oss. Vi kommer börja med den nordamerikanska, europeiska och brittiska marknaden. Nästa steg blir dedikerat till Gulf-länderna och Kina, säger Nada till Auto Express.

”Som att sitta i första klass”

Primärt ska man bygga tre bilar. En elsuv som är planerad att visas upp i oktober, en halvkombi som ska visas i februari nästa år och en mer sportig modell som fortsatt väntar på ett avtäckningsdatum. De två första modellerna ska börja levereras till kunder under 2025.

Suven är tänkt att konkurrera med Audi e-tron, Tesla Model X och BMW iX på premiumskalan inom den helelektriska suvmarknaden. Aehra skriver att den ska ha en räckvidd på minst 80 mil, med ”otrolig prestanda” och ”marknadsledande batteriteknik”. 

Utöver det ska det finnas plats för ”fyra basketspelare” i bilen och en lite mindre vuxen i baksätets mitt. Den rymliga interiören tycks vara märkets särdrag.

– Du kommer känna dig som att du sitter i en lounge i första klass eller i ett förstaklassäte på flyget snarare än i en traditionell bil, säger Hazim Nada.

Kostnaden: uppemot två miljoner kronor

Enligt brittiska Auto Express kommer suven och halvkombin att dela plattform och vi kan förvänta oss en batterikapacitet på 120 kWh i båda bilarna. Ett faktum som bör ge halvkombin en längre räckvidd än suven. Kolfiber i chassiet ska minska vikt och öka räckvidd. Man hoppas även kunna ha en av de snabbaste laddtiderna i elbilsvärlden.

Viktigast av allt, möjligen, är att båda bilarna utlovas ha ”italiensk styling”. Men smakar det så kostar det. Halvkombin lär bli prissatt runt motsvarande 1,7 miljoner kronor och suven landar runt 1,9 miljoner kronor.

Trots den saftiga prislappen är Hazim Nada optimistisk när det gäller tillverkning.

– Vi siktar på att producera mellan 20 000 och 25 000 fordon varje år, per modell. Det är ganska ambitiöst i det segmentet men vi kommer att ha gott om efterfrågan i de två första faserna i vår marknadsexpansion.