Jaguar E-Pace laddhybrid – tre snabba från provkörningen
Jan-Erik Berggren har gett sig iväg för att klämma på de senaste elektrifierade bilarna från Jaguar Land Rover-koncernen. Först ut är lilla Jaguar E-Pace som laddhybrid.
Det ser varmt och soligt ut på bilderna. Är du utomlands igen och vad kör du den här gången?
– Jag är i Spanien, norr om Barcelona och är egentligen här för att köra laddhybridversionen av Land Rover Defender. Men jag kom lite tidigt och hann med att kika på Jaguar E-Pace som laddhybrid, P300e, storasyskonet XF som laddhybrid och med en tvålitersmotor samt uppdaterade XF, en klassisk sedan och med 300 hästkrafter utan elektrifiering.
Vilken bil är mest intressant?
– E-Pace som laddhybrid borde väl gå hem hos svenska bilköpare. 5,5 mils räckvidd på el och med en uppdaterad och trevlig instrumentering. Fyrhjulsdrift med elmotor på bakaxeln. Det finns ännu inget pris för Sverige men jag hoppas att den kommer efter sommaren.
Men är det inte Jaguar som ska bli ett elbilsmärke, hur rimmar det med de här bilarna?
– Ja, det är väl sista rycket med bensinbilarna. Men rejäla batterier i laddhybriderna funkar också. Jag körde mycket på el i dag i små spanska bergsbyar. Och mer blir det i morgon när jag ska få köra Defender som laddhybrid. Det viskas också om att det ska finnas en Defender med V8:a – det ska bli kul.
Nya Jaguar E-Pace som laddhybrid och hur den upplevs från både förarstol och baksäte kan du läsa om i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på teknikensvarld.se om du är Premium-prenumerant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se