Jaguar I-Pace är Årets Bil i Europa 2019
Så har den 56:e upplagan av Årets Bil i Europa avgjorts och den bil som gick mest och bäst hem hos juryn var Jaguars elbil I-Pace.
I fjol gjorde Volvo det, nådde längst fram i anrika Car of the Year-tävlingen, det vill säga Årets Bil i Europa. Nu har Jaguar gjort samma resa, och precis som Volvo är det för Jaguar första gången de får gå fram på scen för att ta emot publikens applåder. Deras elbil I-Pace var nämligen den nya bil som föll juryn bäst i smaken.
Jaguar I-Pace slog därmed ut övriga sju bilar som var nominerande till finalomgången. De bilar som inte nådde hela vägen fram var Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes A-klass och Peugeot 508.
Men det var ingen storseger för I-Pace. När samtliga röster hade lagts samman var det oerhört jämnt och framför allt var det jämnt i absoluta toppen där I-Pace och Alpine A110 hade fått 250 poäng vardera. Därmed fick årets final, som är den jämnaste sedan utmärkelsen debuterade 1964, avgöras på samma sätt som i Eurovision Song Contest. Den bil med ”flest tolvor”, det vill säga störst antal av högsta möjliga poäng från de olika jurygrupperna, är vinnare. Denna avgörande rond vann alltså I-Pace – 18 jurygrupper hade den som etta jämfört med Alpine A110:s 16.
Läs vår provkörning av Jaguar I-Pace här.
Kia Ceed, den bil som jurymedlemmen Allt om Bilars Jan-Erik Berggren hade som sin favorit, kom trea, endast tre poäng bakom toppduon.
Ford Focus fick 235 poäng, Citroën C5 Aircross 210 poäng, Peugeot 508 192 poäng och Mercedes A-klass 116 poäng.
Årets Bil-vinnare genom tiderna (1964-2019)
2019 Jaguar I-Pace
2018 Volvo XC40
2017 Peugeot 3008
2016 Opel Astra
2015 Volkswagen Passat
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Mégane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Mégane Scénic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca-Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450S
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU Ro 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000
Vinsttoppen (1964-2019)
Fiat 9
Renault 6
Ford 5
Opel 5
Peugeot 5
Volkswagen 4
Citroën 3
Alfa Romeo 2
Audi 2
Nissan 2
Rover 2
Simca 2
Toyota 2
Austin 1
Chevrolet 1
Chrysler 1
Lancia 1
Mercedes 1
NSU 1
Porsche 1
Volvo 1
Jaguar 1
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se