Jaguars framtid: suvar och eldrift
Jaguars sprakande framtid – avancemang i såväl suv-segmentet som på eldriftsfronten.
Ny i suvklassen är Jaguar F-Pace, en bil vi testar i nummer 15/2016 av Teknikens Värld (ute i butik den 22/6). För bilfantaster kan det kännas ovant att ett märke med en så konservativ aura plötsligt (nåja) gör en bil som tummar på varumärkets grundvärderingar. Märk väl att det inte är för allt länge sedan som det var otänkbart med en Jagga med dieselspis eller kombikaross.
Med Jaguars suv-äventyr kommer inte begränsa sig till bara en modell i det glödheta suv-segmetet. Vi vet att såväl hybrid- som helt eldrivna versioner är i kulissen. Bland annat tack vare att designchefen Ian Callum råkat prata lite för mycket under New Yorks bilsalong tidigare i år.
Jaguar kommer snart även med en mindre suv. Testarbetet, i en Range Rover Evoque med förlängt axelavstånd, började redan tidigare i år i bland annat norra Sverige och modellen väntas göra debut 2017.
Kanske det tydligaste beviset för Jaguars expansion är registreringen av namn. Såväl E-Pace som I-Pace som I-Type har man lagt rabarber på och avslöjar vad man har i görningen. E-pace blir, trots namnet, den lilla suvens modellbeteckning medan I blir namnet för eldrivna varianter – inte bara suvar alltså.
Vissa källor hävdar också att Jaguar kommer att låta sina eldrivna bilar få ett annat utseende än sina förbränningssyskon.
Någonstans är väl måttet rågat… en eldriven Jagga?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se