Japan hårdsatsar på solid-state-batterier
Japanska regeringen tillsammans med flera av landets stora företag, bland annat biltillverkare, går nu ihop för att stenhårt satsa på nästa generation batterier till framför allt elbilar, de så kallade solid-state-batterierna.
I fjol rapporterade vi om Toyotas helomvändning när det gäller rena elbilar. Anledningen till att de plötsligt har börjat fundera i elbilsbanor är nästa generation batterier med fast elektrolyt i stället för flytande. Det finns säkerhetsrisker med att ett batteris anod och katod befinner sig i en vätska, som i exempelvis litiumjonbatterier. Just dessa risker har Toyota inte velat beblanda sig med. Batterier med fast elektrolys, så kallade solid-state-batterier, är däremot något helt annan när det kommer till säkerheten. Risken för brand anses vara betydligt lägre för solid-state-batterier än för litiumjonbatterier, och de slipper sannolikt komplex temperaturregleringssystem.
Nu nås vi av uppgifter från Japan att landets regering har fått till en sammanslutning av företag som ska hårdsatsa på just solid-state-batterier. Sammanslutningen går under namnet Consortium for Lithium Ion Battery Technology and Evaluation Center och förkortas Libtec. Bland företagen som är med noterar vi Toyota, Nissan och Honda samt batteritillverkare som Panasonic och Yuasa.
Japanska regeringen skjuter till motsvarande 124 miljoner kronor i projektet som siktar på att få fram solid-state-batterier till elbilar och som i ett första skede (2025) ger en räckvidd på 55 mil och i ett andra skede (2030) en räckvidd på 80 mil.
Fördelen med solid-state-batterier är högre energidensitet som tillåter mindre enheter än motsvarande litiumjonbatterier med samma räckvidd. En annan fördel, utöver nämnda högre säkerhet, är betydligt lägre produktionskostnader. Åtminstone tror man i dag att kostnaden att framställa dem är lägre.
Anledningen till att japanska regeringen ger sig in i leken tros vara batteritillverkningen i landet som har upplevt några tuffa år. För bara fem år sedan tillverkades 70 procent av världens batterier i Japan. I dag är siffran nere i 41 procent och det är framför allt Kina som har norpat åt sig andelar.
Japans regering vill helt enkelt rädda landets batteritillverkningsindustri. Det sägs också ha lett till att Japans satsning på bränslecellsbilar har hamnat i skymundan de senaste åren. Exempelvis var det tänkt att Japan skulle visa upp sitt ”vätgassamhälle” med vätgasdrivna bränslecellsbilar och -bussar samt vätgasstationer under OS i Tokyo 2020. Det var under pompa och ståt satsningen presenterades för ett par år sedan, men därefter har det varit ganska tyst kring den.
Solid-state-batterier är inte avsedda enbart för elbilar utan för mängder av elektroniska produkter. Batteritypen tros kunna revolutionera hela energilagringsindustrin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se