Jeep Compass flyttar till Europa och får ny motor
Jeeps näst minsta suv-modell Compass börjar, för den europeiska marknaden, tillverkas i Italien. I samband med flytten får Compass en ny motor och inom kort även ett laddhybrid-alternativ.
Dagens Jeep Compass, andra generation att bära modellnamnet, presenterades 2016 och nådde svensk mark sent under 2017. Från 1 januari 2018 fram till i dag har den varit Jeeps bäst säljande modell, men siffrorna är blygsamt låga. Endast 1 001 exemplar har registrerats under nästan två och ett halvt år. Det är dock väldigt många fler exemplar än vad exempelvis Wrangler (519) och syskonbilen Renegade (385) har mäktat med under samma period.
Någon facelift är inte aktuell för Jeep Compass, inte än i alla fall. Däremot sker det andra förändringar inför modellår 2021. Modellen för europeisk del har hittills tillverkats i Toluca i Mexiko (högerstyrda har dock tillverkats i Indien), men nu ska Compass börja tillverkas i FCA-fabriken i italienska Melfi där redan Jeep Renegade och Fiat 500X (båda tekniska syskon till Compass) tillverkas.
Men flytten över Atlanten innebär åtminstone några förändringar. En ny motor är nämligen aktuell, en 1,3-liters bensinmotor med turbo som ger 130 hästkrafter i samtliga utrustningsnivåer förutom S-versionen som plockar 150 hästkrafter ur maskinen. Jeep menar att motorn, som är Euro 6d-certifierad och utrustad med partikelfilter, är uppemot 30 procent snålare än föregångaren.
1,3-litersmotorn kan kombineras med båda fram- och fyrhjulsdrift samt med sexväxlad manuell låda alternativt en ny dubbelkopplingslåda som dessutom är utrustad med ett Sport-läge. Det är första gången som Compass kan fås med framhjulsdrift och icke-manuell växellåda i kombination.
Jeep hävdade nyligen att de ska bli det grönaste suv-märket. För att nå upp till det målet krävs det att det sker saker och ting nu. Men Compass är inte riktigt redo att bli laddhybrid, men väldigt snart. I höst kommer den så kallade 4xe-versionen i två utföranden – med 190 alternativt 240 hästkrafter. Båda är fyrhjulsdrivna och automatväxlade och har 1,3-liters bensinmotorn som grundstenen i drivlinan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se