Jeep Grand Wagoneer är tillbaka – som koncept
Jeep har sagt att Grand Wagoneer ska komma tillbaka och nu presenterar man – i konceptform – vad som komma skall. Så här ser märkets nya flaggskepp ut.
Amerikanska Jeep har några modeller som är välkända, Wrangler är ett exempel. De har fler och tittar man tillbaka i företagets historia finns det ytterligare några. En av de mest namnkunniga modellerna är Grand Wagoneer som när den kom under första halvan av 1960-talet bara hette Wagoneer. Modellen övergick till namnet Grand Wagoneer under 1980-talet.
När Grand Cherokee kom i början av 1990-talet sågs den som en ersättare till Grand Wagoneer som så småningom lades ned.
2014 var första gången vi skrev om en ny Jeep Grand Wagoneer. Det berodde på att Jeeps dåvarande globala varumärkeschef Michael Manley sa att det fanns utrymme för en modell placerad över Grand Cherokee, en större Grand Wagoneer. I dag är Michael ”Mike” Manley vd för hela FCA-koncernen där Jeep ingår med bland annat Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge med flera (en koncern som inom kort går samman med franska PSA – om inte EU sätter käppar i hjulen).
Då snackades det om att nya Grand Wagoneer under 2018 ska lanseras som en konkurrent till Range Rover. Så blev det inte, det har varit ganska tyst om modellen de senaste åren.
Men nu är saker och ting på gång. I dag har Jeep presenterar Grand Wagoneer Concept som vi ser på bilderna här. Även om den klassas som konceptbil syns det tydligt att detta är i allra högsta grad en produktionsfärdig bil.
Fronten är otvetydigt Jeep, även om grillen har gjorts lägre och fått mer krom än på märkets övriga modeller. Jeep har tagit DRL-ljusen till en ny nivå genom att göra som många andra gör med bakljusen, nämligen knyta samman dem med en lysdiodslinga. På Jeep Grand Wagoneer har lysdioderna över respektive strålkastare fortplantat sig mot mitten där de knyts samman till en enda, lång linje över grillen.
Sett från sidan ser Grand Wagoneer ut som många andra amerikanska storsuvar, exempelvis Lincoln Navigator. Ganska ”boxiga” former med en nästan helt vertikal baklucka. Jeep har dock inte fallit för modet att göra takstolparna svarta utan de är lackerade i samma färg som övriga bilar, vilket bidrar till ett robust utseende.
Baken med sitt bakljusarrangemang, sammankopplat förstås, påminner väldigt mycket om nämnda Navigator. Lite amerikanskt även där. En gnutta Land Rover Discovery kanske man också ser, om än inte lika mjuk i utförandet.
Interiören är domineras av en kraftfull mittkonsol och väldigt många skärmar. Det ser nästan ut att vara mer europeiskt än amerikanskt i utförandet, även om jänkebilarna rent generellt börjar svänga över. Ingenstans påminner förarmiljön i Grand Wagoneer om hur det ser ut i lillebror Grand Cherokee.
Skärmen framför föraren är 12,3 tum stor medan infotainmentskärmen är 12,1 tum, plus 10,25-tumsskärmen nedanför där många komfortinställningar görs. Framför framsätespassageraren sitter ytterligare en 10,25-tumsskärm, och i baksätet finns tre skärmar. Mellan passagerarsätena sitter en på 10,25 tum medan framför näsorna på baksätespassagerarna finns två 10,1-tumsskärmar.
Det är okänt om tredje sätesradens passagerare, bilen är alltså sjusitsig, har skärmar att leka med.
Hur stor Jeep Grand Wagoneer är vet vi inte, då Jeep inte bjuder på några mått, men räkna med att den är en rejäl bit över fem meter på längden, sannolikt uppemot 5,3 eller 5,4 meter för att kunna matcha konkurrenter Cadillac Escalade och Lincoln Navigator. Den är sannolikt en bra bit längre än fem meter långa Range Rover som även finns med långt axelavstånd och då mäter 5,2 meter.
Jeep avslöjar heller ingenting om drivlinan, inte mer än att den är av typen laddhybrid. Det ryktas lite om att konceptbilen kan ha en V8 och elmotor som levererar över 450 hästkrafter. När modellen kommer i produktion skulle det kunna bli aktuellt med en mindre V6-motor i kombination med elmotor, i så fall en helt ny konstellation än vad som finns inom koncernen i dag. Jeep har sagt att alla deras modeller ska elektrifieras och vi tror att Jeep Grand Wagoneer blir första modell att bara erbjudas i elektrifierat utförande.
Med tanke på att konceptbilen ser så pass produktionsredo ut räknar vi med bilen släpps under 2021 som årsmodell 2022. Jeep avslöjar inga datum, inte heller vad den kan tänkas kosta.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se