Jeep visar laddhybridteknik
Steget mot elektrifiering går med rasande takt för vissa. På andra fronter lite långsammare. Jeeps modeller Renegade och Jeep Compass har nu visats upp som laddhybrider.
FCA är en av världens största biltillverkare men någon satsning rörande elektrifiering har det inte hörts mycket om. Nu under Genèvesalongen presenterade man dock modellerna Jeep Renegade och Jeep Compass som laddhybrider.
Systemet parar eldrift med en turboassisterad bensinmotor på 1,3 liter och ger maximalt 240 hästkrafter samt en prestanda 0-100 km/h på sju sekunder. På ren el toppar bilarna 130 km/h och den maximala räckvidden är fem mil. Koldioxidutsläppet ska vara längre än 50 gram per kilometer.
Förutom renare luft ska elmotorerna passa Jeeps image som terrängmärke. Systemet eAWD ger kraft till bakhjulen på ett mer direkt sätt än via mekanik. Elmotorerna ger som bekant även ett bra vridmoment vilket förbättrar terrängegenskaperna och ger mer kraft vid start i kniviga situationer.
Det kan tyckas vara en stor sak att FCA presenterar en laddhybridlösning men någon mer information och data än ovanstående har man inte släppt. Värt att notera är att deras 1,3 T-GDI-motor i dag har effektuttag på 150 och 180 hästkrafter.
På andra fronter av koncernen har Alfa Romeo visat upp det elektrifierade konceptet Tonale. Fiat kontrar med konceptet Centoventi som firar märkets 120 år och är en elbil med en räckvidd på 50 mil och som spås vara nästa generation av modellen Panda.
Familjefraktaren Chrysler Pacifica
finns som laddhybrid sedan 2017.
https://youtu.be/j6OSahevRCo
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se