Jeep Wrangler 4xe – tre snabba från provkörningen
En ikon har blivit elektrisk, åtminstone delvis. Vi är iväg för att se hur, och kanske framför allt om, Jeep Wrangler fungerar som laddhybrid.
Hallå Jan-Erik! Jeep Wrangler, denna ikon, har alltså elektrifierats. Känns det inte skumt?
– Nej, faktiskt inte. Den tuffa bilen kör ljudlöst på el både i stan och i terrängen. Det gör den mindre ”ovänlig” på något sätt. Det känns helt rätt – för en gång skull för Wrangler.
Är drivlinan konfigurerad på samma sätt som i Compass 4xe?
– Nej, nu finns två elmotorer där en motor sitter tillsammans med förbränningsmotorn och den andra framför växellådan. Därmed är det samma transmission från växellådan och ”bakåt”. Det ger snabb kraft till hjulen och riktigt bra terrängegenskaper i elläget.
När kommer den till Sverige och till vilket pris?
– Finns nu och bara som laddhybrider. En Sahara kostar från hela 689 900 kronor, Rubicon från 715 900 kronor och en jubileumsmodell, 80 år, för 720 900 kronor. Rubicon är förstås valet för bilentusiasten men Sahara är ett lite klokare köp.
Allt om nya Jeep Wrangler 4xe och hur den är att köra kan du läsa om i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på webben.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se