Kia Ceed SW och XCeed Plug-in Hybrid officiella
Kia utökar sin palett av laddhybrider med de två modellerna Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid och XCeed Plug-in Hybrid.
Kia har nått stora framgångar med sina befintliga laddhybrider Niro Plug-in Hybrid och Optima Plug-in Hybrid. Parallellt med att de försöker nå samma höjder i grenen elbilar, med e-Niro och e-Soul, satsar det koreanska märket vidare i laddhybridspåret genom att presentera två nya modeller – Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid och XCeed Plug-in Hybrid. Det är första gången som Ceed-familjen hybridiseras.
Som man kunde misstänka på förhand har Kia valt att använda samma drivlina som i Niro Plug-in Hybrid, det vill säga en 1,6 liter stor bensinmotor på 105 hästkrafter som arbetar tillsammans med en 61 hästkrafter (44,5 kW) elmotor. Tillsammans utvecklar de maximalt 141 hästkrafter och 265 newtonmeter som via en sexväxlad dubbelkopplingslåda når framhjulen.
Till elmotorn hör ett batteri med en kapacitet på 8,9 kWh, alltså samma som i laddhybrid-Niro.
Förbruknings- och utsläppssiffror finns ännu inte, däremot berättar Kia att de för både Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid och XCeed Plug-in Hybrid siktar på omkring sex mils räckvidd vid körning på enbart el. Vi misstänker att det är NEDC-mil som avses med tanke på att Niro Plug-In Hybrid når 4,9 mil enligt WLTP-körcykeln och 5,8 mil enligt gamla testmetoden NEDC som snart är helt utfasad.
Tyvärr stjäl batterierna en hel del av utrymmet längst bak i båda modellerna. Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid lastar med uppfällt baksäte 437 liter vilket kan jämföras med 625 liter för vanliga Ceed Sportswagon. Med den tredelade (40/20/40) baksätesryggen nedfälld ryms upp till 1 506 liter, även det en hel del mindre än de 1 694 liter som icke laddhybridversionen av Ceed Sportswagon rymmer.
Kia XCeed Plug-in Hybrids lastvolym uppgår till 291 liter, klart sämre än de 426 liter som ryms i vanliga XCeed. Fälls baksätet ökar siffran till 1 243 liter.
Den som söker mer lastutrymme gör bäst i att beställa Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid och XCeed Plug-in Hybrid med dragkrok.
Lanseringen av de båda nya laddhybridmodellerna sker i början av 2020. Några priser är i dagsläget inte annonserade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se