Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Kia presenterar Concept EV9.
Kia presenterar Concept EV9.
Kia presenterar Concept EV9.
Kia presenterar Concept EV9. Foto: Kia

Kia Concept EV9 officiell – stor och eldriven suv

Elbilen Kia EV6 kommer att få ett betydligt större eldrivet syskon och konceptbilen Concept EV9 ger oss en föraning om hur den kommer att se ut. Stora utrymmen, riktigt snabb laddning och solcellspaneler hör till nyheterna.

Bilsalongen i Los Angeles är igång och sydkoreanska Kia ställer ut den nya konceptbilen EV9. Vi fick en förhandstitt på konceptet redan för en vecka sedan, men nu visar Kia hela bilen.

Som väntat är Concept EV9 en stor och eldriven suv. Med 493 centimeter på längden, 206 centimeter på bredden, 179 centimeter på höjden och 310 centimeter mellan fram- och bakhjul är den direkt jämförbar med Volvo XC90. Precis som efterträdaren till just Volvo XC90 blir EV9 helt eldriven och den byggs på samma E-GMP-plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5.

Kia berättar inte hur stort batteriet är, men räckvidden uppges bli upp till 48 mil på en laddning och laddeffekten är uppskruvad till 350 kilowatt. Det gör att en laddning från 10 till 80 procent ska gå på 20-30 minuter.

1 AV 2
Foto: Kia
2 AV 2
Foto: Kia

Vi antar att batteripaketet sitter i golvet, och att döma av en av bilderna är det ett väldigt, väldigt tunt batteripaket. På fronthuven finns något som ser ut som klassiska luftutsläpp, men det är i själva verket solcellspaneler som ska förlänga räckvidden något.

Det väldigt platta taket har ett stort panoramaglas men mer intressant är de utfällbara rails som i nedfällt läge ska minimera luftmotståndet. Med ett knapptryck från förarplats kan de fällas ut. Bakåtriktade kameror i stället för backspeglar ska också spara luftmotstånd.

En stor, obruten skärm utgör all instrumentering.
En stor, obruten skärm utgör all instrumentering.
En stor, obruten skärm utgör all instrumentering.
Alla stolar kan snurras för att ställa om inredningen för körning eller socialisering.
Alla stolar kan snurras för att ställa om inredningen för körning eller socialisering.
Alla stolar kan snurras för att ställa om inredningen för körning eller socialisering.
1 AV 2
En stor, obruten skärm utgör all instrumentering.
Foto: Kia
2 AV 2
Alla stolar kan snurras för att ställa om inredningen för körning eller socialisering.
Foto: Kia

Förarplatsen domineras självklart av en stor pekskärm på 27 tum och hela interiören kan ställas i tre lägen: Active Mode för körning, Pause Mode för vila då framstolarna snurras bakåt och Enjoy Mode då baksätena vänds och bakluckan öppnas så att man kan njuta av naturen.

När, eller om, Concept EV9 tar steget från koncept till produktionsbil är ännu inte känt.