Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Kia e-Niro uppdateras med bland annat snabbare laddning

Sveriges tredje populäraste elbil – Kia e-Niro – uppdateras med kraftfullare ombordladdare, större infotainmentskärm och UVO Connect som standard. Även priserna uppdateras.

Elbilen e-Niro hade premiär hos de svenska Kia-handlarna i december i fjol. Modellen lockade då med lång räckvidd på 45,5 mil enligt WLTP-körcykeln och en konkurrenskraftig prislapp på 429 900 kronor.

I år har 1 279 e-Niro registrerats i Sverige vilket gör modellen till landets tredje mest populära elbil, slagen endast av Tesla Model 3 (3 537 exemplar) och Renault Zoe (1 837). e-Niro har alltså klivit förbi världens mest sålda elbil Nissan Leaf som ”bara” fixar fjärdeplatsen i Sverige, dock är 1 246 exemplar bara 33 bakom e-Niro.

För att ytterligare klättra i försäljningsstatistiken presenterar Kia i dag en uppdaterad version av e-Niro.

Den största nyheten är att ombordladdaren (likriktaren som omvandlar växelström till likström) numera är på 11 kilowatt (kW), tidigare var den endast på 7,2 kW. Det betyder att trefasladdning (16A) är möjlig med uppdaterade varianten av elbilen. Förändringen ger snabbare laddtider vid exempelvis en laddbox hemma (eller en publik laddare som inte är en DC-snabbladdare).

Batteriet är fortfarande på 64 kilowattimmar (kWh) och räcker till 45,5 mils körning enligt WLTP-testmetoden, precis som tidigare.

Uppdaterade Kia e-Niro får ta del av samma instrumentbräda som redan finns i Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid sedan uppdateringen tidigare i år. Det betyder bland annat lite andra materialval men framför allt en större infotainmentskärm på 10,25 i stället för den gamla på sju tum. Förutom att skärmen är snyggare integrerad i instrumentbrädan är röststyrningen nu mer avancerad och systemet är kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay.

Som standard har uppdaterade e-Niro fjärrkommunikationssystemet UVO Connect som gör bilen mer uppkopplad och då framför allt med ägarens/förarens mobiltelefon. Från distans kan man se var bilen befinner sig, man kan starta klimatanläggningen, låsa och låsa upp bilen, skicka vägbeskrivningar till navigationssystemet, se batteristatus samt starta, stoppa och pausa pågående batteriladdning.

Med uppdateringen följer uppdaterade priser. Instegsalternativet Kia e-Niro Advance kostar numera från 481 900 kronor. Tidigare kostade denna modellversion från 444 900 kronor. Ett steg upp finns Kia e-Niro Advance Plus för 506 800 kronor, ett hopp upp från tidigare 474 800 kronor. Lägger man till Tech-paketet till sistnämnda landar frånpriset på 521 700 kronor, 32 000 kronor mer än den tidigare prislappen på 489 700 kronor.

Priserna inkluderar inte den statliga subventionen för elbilar som i dag ligger på 60 000 kronor.

I december blir uppdaterade e-Niro beställningsbar och leveransen påbörjas under första kvartalet 2020.