Kia EV6 har nästan 53 mils räckvidd
Kias nya, mer avancerade elbil EV6 har nu fått officiella värden uppmätta enligt WLTP-proceduren. Det visar sig att räckvidden är längre än vad som först annonserades.
Kia EV6, syskonbil till Hyundai Ioniq 5 som vi alldeles nyligen provkörde, presenterades i våras. Modellen är Kias första elbil baserad på den nya, mer avancerade arkitektur som kallas E-GMP och som har stöd för inte bara 400 volt utan även 800 volt. Sistnämnda spänningsnivå för med sig en rad fördelar sett till exempelvis elektrisk konstruktion och laddmöjligheter.
När EV6 presenterades skrev vi om de modellversioner som är aktuella för den svenska marknaden, samtliga med det stora batteriet på 77,4 kWh (Kia Sweden har valt bort lilla batteriet på 58 kWh). Batteriet är således större än det på 72,6 kWh som erbjuds till Hyundai Ioniq 5 (som även finns med 58 kWh-batteri).
I instegsutförande, det vill säga med elmotor på 229 hästkrafter (168 kW) som driver bakhjulen, är EV6 som bäst på att rulla långt. Vid presentationen för snart ett halvår sedan nämndes räckviddssiffran 51 mil, men man reserverade sig mot att den kunde justeras då den var preliminär.
Nu har det genomförts officiella mätningar enligt WLTP-körcykeln och räckvidden har drygats ut. 52,8 mil är nya räckviddssiffran för bakhjulsdrivna varianten. Det kan jämföras med 48,1 mil som syskonbilen Ioniq 5 erbjuder som mest.
Specifikationen säger att energiförbrukningen ligger på 1,65 kilowattimme per mil.
MISSA INTE: Så bra är Hyundai Ioniq 5
Fyrhjulsdrivna varianten, som är försedd med två elmotorer, har enligt WLTP-körcykelns kombinerade körmönster en räckvidd på 50,6 mil. Vi misstänker att denna siffra avser den effektsvagare, fyrhjulsdrivna version av EV6 som har 325 hästkrafter (239 kW) och inte prestandaversionen som har 584 hästkrafter (430 kW).
Energiförbrukningen uppges till 1,72 kWh/mil.
Vid en 800-voltsanpassade laddare ska Kia EV6 stora batteri kunna gå från 10 till 80 procents energiinnehåll på endast 18 minuter, med en maximal laddeffekt om 239 kW.
Om EV6 laddas vid en 400-voltsladdare skalar bilens omvandlare (step up-converter) upp spänningen till 800 volt för optimal laddning.
Kia EV6 kommer att börja levereras till kund under senare delen av kommande höst – i oktober är det sagt. Instegsversionen kostar från 569 900 kronor, toppversionen med fyrhjulsdrift och väldigt många hästkrafter från 749 600 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se