Kia EV6 officiell med svenska priser
Efter en kort förhandsvisning är det nu fullt blås som gäller för Kia EV6, märkets nya elbil som byggs på nya, teknikfyllda E-GMP-plattformen. EV6 erbjuds med olika drivlinor och drivsätt samt 800-voltsteknik för extra snabb laddning. EV6 går att förbeställa i Sverige redan i dag.
I slutet av februari presenterades Ioniq 5, Hyundais första elbil baserad på koncernens nya plattform E-GMP. I mitten av mars fick vi en kortare inblick i Kias motsvarighet EV6, men informationen var sparsam. Det är först i dag som slussarna öppnas på vid gavel och vi får reda på alla möjliga fakta.
E-GMP, som presenterades i slutet av förra året, har stöd för två spänningsnivåer – 400 och 800 volt. Framför allt den högre nivån för med sig en rad fördelar, inte minst kortare laddtider. I dagsläget är det endast Porsche Taycan som erbjuder 800-voltsteknik, men inom kort finns alltså Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 och Audi e-tron GT ute på marknaden med samma höga spänningsnivå.
I Kia EV6 innebär tekniken att man kan ladda batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter eller nå energi för tio mils körning på bara fyra och en halv minut. Laddtiden förutsätter då cirka 239 kW från laddstolpen. Om själva batterierna skriver vi mer i ett stycke längre ned i artikeln.
TEST: Kia e-Niro mot fem andra elbilar
Längre och ”trängre”
Kia EV6 mäter 468,0 centimeter från front till bakände (GT- och GT Line-versionerna är ytterligare 1,5 centimeter). Därmed är den 4,5 centimeter längre än syskonet Ioniq 5. För att få en mer verklighetsnära jämförelse kan vi ta Kia Ceed SW som är åtta centimeter kortare än EV6.
På höjden mäter EV6 155,0 centimeter, om det inte är den sportigare GT-versionen som mäts, för den är fem millimeter lägre.
Axelavståndet ligger på 290,0 centimeter vilket är tio centimeter kortare än hos Hyundai Ioniq 5.
De interiöra utrymmena beskrivs som väldigt goda, mycket tack vare nämnda avstånd mellan hjulaxlarna och den platta golvkonstruktionen. Bagageutrymmet sväljer 520 liter när baksätesryggen är uppfällt. Vid nedfällt lägre ryms 1 300 liter. Siffrorna är något lägre än för koncernsyskonet från Hyundai.
En så kallad ”frunk” finns också, det vill säga ett utrymme under huven framtid. Där ryms 52 liter om bilen inte är fyrhjulsdriven, för då ryms bara 20 liter.
Fyrhjulsdrivna Kia EV6 får dra släp på upp till 1 600 kilo. Enbart bakhjulsdrift har en annan dragvikt som ännu inte är officiell.
Ombonad
Som vi ser har Kia satsat på en mer ombonad interiör än den strikta som Hyundai gett Ioniq 5. Dörrsidor, instrumentbräda och mittkonsol är inte lika avskalade hos Kia EV6 som, precis som sitt syskon, har en förarmiljö som domineras av stora skärmar på vardera 12,3 tum, vilket är standardutrustning i Sverige. Som komplement till skärmarna finns head up-display med AR, det vill säga Augmented Reality (betyder förstärkt verklighet, att den bild man ser framför sig förtydligas med pålagd grafik av olika slag).
Under den flytande mittkonsolen finns ett mindre utrymme för till exempel en väska eller dator.
DUELL: Kia e-Soul mot Volkswagen ID.3
Batterier och elmotorer
Kia EV6 finns med två batteristorlekar; 58 kWh samt 77,4 kWh. I Sverige kommer det lilla batteriet inte att finnas till försäljning, så oavsett vilken av de tre modellversionerna – EV6, EV6 GT Line och EV6 GT – man väljer är det 77,4 kWh som gäller.
Enligt Kias importör är efterfrågan på små batterier till Kia e-Niro och e-Soul väldigt låg och därför erbjuds inte det mindre batteriet i Sverige.
Instegsalternativet EV6 har en elmotor på 168 kW (229 hk) och 350 newtonmeter som driver bakhjulen. Räckvidden i detta utförande är 51 mil. Kia uppger att 80 procent av den räckvidd som är möjlig vid 25 plusgrader ska kunna uppnås vid 7 minusgrader. Det har möjliggjorts via en rad energioptimerande åtgärder, bland annat en energieffektiv värmepump som leder bort spillvärme från bilens kylvätskesystem.
Mellanalternativet heter EV6 GT Line och har två elmotorer för fyrhjulsdrift. Total effekt ligger på 239 kW (325 hk) och sammanlagt maxvrid på 605 newtonmeter. GT Line har de speciella relaxstolarna på både förar- och passagerarplatserna fram, standardversionen har bara relaxstol på förarplatsen.
Toppalternativet är också fyrhjulsdriven tack vare dubbla elmotorer, men här handlar det om hög effekt för vassa prestanda. 430 kW (584 hk) och 740 newtonmeter sätter fart på EV6 – 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppfart på 260 km/h.
Ingen av siffrorna är ännu huggna i sten utan är preliminära.
GT-versionen har också sportstolar, elektronisk differential, elektroniskt styrda stötdämpare, 21-tumshjul och ett speciellt GT-körläge för maximal prestanda.
Precis som syskonet Ioniq 5 kan du plocka el från EV6. Med hjälp av en adapter får du ett 230-uttag men du kan också ladda en annan elbil med Typ 2-kontakter.
https://youtu.be/5V_Fsv0dhHMPris
Kia EV6 marknadslanseras senare under 2021, men går att beställa online från och med i dag den 30 mars. Första leveranserna till svenska köpare äger rum med start i oktober 2021.
I Sverige kostar instegsversionen EV6 med bakhjulsdrift från 569 900 kronor medan fyrhjulsdrivna EV6 GT Line kostar från 674 700 kronor. Toppvarianten, snabba EV6 GT, kostar från 749 600 kronor. Samtliga tre bilar är berättigade klimatbonus.
Det går att förbeställa EV6 redan nu och de som gör det får ett medlemsskap i Kia Charge vilket betyder förmånligare avtal för snabbladdning hos Ionity.
EV6 är den första av totalt sju elbilar från Kia som ska täcka samtliga storlekssegment. Bilarna kommer att få namn mellan EV1 och EV9. Totalt ska Kia inom kort erbjuda elva olika elbilar. EV6 konkurrerar främst med Volkswagen ID.4, Polestar 2 och Tesla Model 3.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se