Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
EV9 ska bli Kias flaggskeppsmodell.
EV9 ska bli Kias flaggskeppsmodell.
EV9 ska bli Kias flaggskeppsmodell.
1 AV 2
Fem snabba aktuella punkter från bilvärlden
2 AV 2
EV9 ska bli Kias flaggskeppsmodell.
Foto: Kia

Kia EV9 officiell – stor eldriven suv med plats för sju

Nu blir Kia EV-familjen större då EV6 får ett storasyskon: flaggskeppssuven EV9. Den helt eldrivna modellen kommer med plats för upp till sju personer, 800-voltsystem och över 50 mils räckvidd.

Hösten 2021 fick vi se det officiella konceptet EV9, bilen har setts på test vid flera tillfällen och nu är det äntligen dags: nu offentliggörs den riktiga EV9. Det kan konstateras att flera av specifikationerna från konceptstadiet blir verklighet, bland annat 800-voltsystem och snabbladdningskapaciteten som uppges bli 350 kW. Däremot var den första siffran för räckvidden satt till omkring 48 mil, men nu säger man att den ska klara 54 mils körning – vilket är något längre än tvåhjulsdrivna EV6 med batteri på 77,4 kWh. Batterikapaciteten uppges bli omkring 100 kWh i EV9.

Det finns ännu inga officiella siffror för motorns effekt, men Kia satsar på att göra den snabbare än EV6 (med fyrhjulsdrift) – så 0–100 km/h ska gå på 5 sekunder, jämfört med EV6 som klarar det på 5,2 sekunder.

Bilen kan fås som sex- eller sjusitsig.
Bilen kan fås som sex- eller sjusitsig.
Bilen kan fås som sex- eller sjusitsig.
1 AV 3
Bilen kan fås som sex- eller sjusitsig.
Foto: Kia
2 AV 3
Foto: Kia
3 AV 3
Foto: Kia

Det är alltså den andra bilen från tillverkaren som baseras på E-GMP-plattformen och storleksmässigt är den lite större än Sorento, alltså snarare Volvo XC90-storlek. Vi vet sedan tidigare att dimensionerna blir ungefär: 493 centimeter på längden, 206 centimeter på bredden, 179 centimeter på höjden och ett axelavstånd på 310 centimeter. Det kommer finnas möjlighet att välja bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och EV9 kommer gå att få med antingen sex eller sju säten. Sätena på den mellersta raden ska kunna vridas.

Kia har tryckt in en gigantisk skärm över hela instrumentpanelen, eller snarare tre skärmar som sitter ihop. Annan teknik är digitala backspeglar, OTA-uppdateringar, intelligent strålkastarsystem och alla de förarassistansfunktioner som syskonet EV6 har.

Interiören är avskalad och ser modern ut.
Interiören är avskalad och ser modern ut.
Interiören är avskalad och ser modern ut.
1 AV 2
Interiören är avskalad och ser modern ut.
Foto: Kia
2 AV 2
Foto: Kia

Den har också en en frunk med ”stora dimensioner” enligt märket för att möjliggöra plats för mer än bara laddkablar. En troligtvis välkommen detalj är att EV9 ska erbjuda högre dragkapacitet än många andra elbilar – men exakt siffra för det kommer senare.

Priser kommer längre fram och försäljning av bilen ska påbörjas under det sista kvartalet i år.