Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Trots problem med kupévärmen vann Kia EV6 tävlingen Årets Bil 2022.
Trots problem med kupévärmen vann Kia EV6 tävlingen Årets Bil 2022.
Trots problem med kupévärmen vann Kia EV6 tävlingen Årets Bil 2022.
Trots problem med kupévärmen vann Kia EV6 tävlingen Årets Bil 2022. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Kia EV6 är Årets Bil 2022 – ryska poängen inte med

Årets Bil 2022 är utsedd.

Juryn, som består av 61 medlemmar från 23 länder i Europa, utsåg Kia EV6 till vinnare av det eftertraktade priset.

Årets omröstning påverkades av situationen av Europa då juryn beslutade att plocka bort de två ryska jurymedlemmarnas röster och poäng.

För första gången vann en koreansk tillverkare prestigefyllda priset Car of the Year. Årets Bil 2022 är Kias elbil EV6. Omröstningen blev en jämn kamp mellan främst EV6, syskonbilen Hyundai Ioniq 5 och Renaults elbil Mégane E-tech Electric.

Det var först efter de allra sista rösterna, från Storbritannien, som det stod klart att Kia plockat hem segern.

Flera av jurymedlemmarna röstade på de tre bilarna i topp men även Ford Mustang Mach-E fick flera toppröster av några av länderna.

De 61 jurymedlemmarna lämnade sina röster i fredags men under helgen beslutade juryn att inte ta med de två ryska jurymedlemmarnas poäng. 

Kia EV6 har under vintern haft problem med kupévärmen men bilägarna är lovade en uppdatering. Kia väntas också introducera samma förvärmning av batteriet som finns i några av konkurrenternas elbilar. Därmed ska snabbladdningen gå snabbare när det är kallt ute.

Resultatet av juryns omröstning presenterades från Genève och även i år hade juryn ett samarbete med Geneva International Motorshow.

Det var andra året i rad som utdelningen skedde helt utan publik. Nästa år hoppas juryn och representanter för bilmässan att det blir en utdelning av Årets Bil 2023 inför publik.

Alla poängen i Årets Bil 2022

1. Kia EV6, 279 poäng

2. Renault Mégane E-tech Electric, 265

3. Hyundai Ioniq 5, 261

4. Peugeot 308, 191

5. Skoda Enyaq iV, 185

6. Ford Mustang Mach-E, 150

7. Cupra Born, 144

Fotnot: Varje jurymedlem har 25 poäng att fördela mellan minst fem av de sju bilarna i finalen. Teknikens Världs Jan-Erik Berggren fördelade sina 25 poäng så här:
Hyundai Ioniq 5, 10
Renault Mégane E-Tech Electric, 5
Cupra Born, 4
Kia EV6, 3
Skoda Enyaq iV, 2
Peugeot 308, 1
Ford Mustang Mach-E, 0.