Kina är elbilens hemland
Elbilens utveckling och etablering sker i Kina och inte i USA. Såväl tillverkning som försäljning fullkomligen exploderar i det asiatiska landet.
Framtidens elbilar utvecklas i Kina, inte i USA, som gemene man tror. Det säljs dessutom lika många elbilar i Kina som i resten av världens länder sammanlagt, enligt SvD Näringsliv.
USA som producent av elbilar kommer att bromsas upp då landets nye presidenten Donald Trump vill häva subventioner av elbilar. Samtidigt går tillverkningen av elbilar på högvarv i Kina. För tre år sedan tillverkades sex procent av världens elbilar i landet – i dag är siffran 43 procent.
Kina har satsat på att bli världsledande inom området men elbilen har också påhejats av landets största inhemska utmaning: luftföroreningar.
Den kinesiska tillverkaren BYD (Build Your Dream) dominerar landets tillverkning av elbilar och ska inom två, tre år ta sig an USA-marknaden. Något som kan bli svårt då Donald Trump väntas höja tullar och skatter på kinesiska varor.
I Kina finns över 70 olika elbilsmodeller, den mest sålda elbilen 2016 var BYD Tang med en siffra på 31 405 exemplar. Tesla Model S, som tillverkas i USA, kommer på plats 17 i statistiken med sina 7 548 sålda exemplar. Totalt såldes det 351 861 elbilar i Kina 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se