Kinesiska Aiways till Europa
Aiways siktar på att lansera sig i Europa och det med ett billigt alternativ i den eldrivna suvklassen och en sportbil med bränslecellsteknik.
Det må låta som en felsägning och se ut som en felstavning men Aiways är namnet på en kinesisk biltillverkare som ska visa upp sig under den kommande Genèvesalong. Första modell ut blir en femsitsig suven vid nman U5. Den är framhjulsdriven, har en batterikapacitet på 63 kWh och ska ha en räckvidd på 46 mil. Motorn ger 140 kW (188 hästkrafter) och 315 newtonmeter.
Bilen mäter i millimeter 4680 i längd, 1880 i bredd, 2800 mellan hjulaxlarna och 1680 i höjd och har system som köassistans och parkeringsautomatik. Förarmiljön utgörs av en tredelad skärm och centralt finns en pekskärm som mäter 12,3 tum.
Märket har också en fyrhjulsdriven sportbil vid namn RG Nathalie på menyn som är framtagen tillsamman med Roland Gumpert. Den toppar 300 km/h och tar sig 0-100 km/h på 2,5 sekunder. Det rör sig om något så ovanligt som en metanol-bränslecellsbil och räckvidden är 120 mil.
Priser för bilarna är inte officiella ännu men U5 ska vara ett billigare alternativ på marknaden medans RG Nathalie spås få en prislapp på kring fyra miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se