Kinesiska BYD till Norge
Sedan tidigare har det stått klart att kinesiska Byton kommer till Sverige via Hedin Bil och nu är det klart att norska RSA kommer att importera BYD till vårt grannland.
Norska fordonsimportören RSA, grundat 1936, lyfter in kinesiska märket BYD under sitt paraply. Tanken är att RSA ska erbjuda både försäljning, reservdelshantering och service via sitt återförsäljarnätverk – alltså precis vad man som konsument kan förvänta sig när man köper en ny bil. Lite jobbigt att bli hängande utan serviceverkstad till exempel...
Första bilen att importeras blir den nya helelektriska BYD Tang BEV 600 som ska klara upp till 520 kilometer på en laddning med sitt 82,8 kWh stora batteri. Vår gissning är att den siffran kommer att justeras ner till runt max 400 km i verkliga livet, men vi väntar med definitiva omdömen tills vi får testa bilen ifråga.
MISSA INTE: Gör vårt quiz och få Teknikens Värld Premium gratis
BYD Tang BEV 600 är 487 centimeter lång vilket gör den en centimeter längre än Volkswagen Touareg och sju kortare än Volvo XC90. I basutförande är Tang framhjulsdriven, men versionen 600D är fyrhjulsdriven (redovisas med räckvidd på 500 km). Den framhjulsdrivna versionen har en motor på 180 kW och 330 Nm, den fyrhjulsdrivna ska ha två sådana maskiner – en på vardera axel.
Utöver Tang så kommer produktportföljen från start även att innehålla en lätt lastbil samt två tyngre transportlösningar och en traktor – alla dessa helt eldrivna.
LÄS MER: Kinabilarna som kommer till Europa
BYD Tang SUV är andra generationen av en modell som enligt BYD hör till en av världens ”bäst säljande modeller” som det står i informationen på BYD Europes hemsida. Exakt vad det kommer att innebära när modellen ska börja säljas i Norge i svallvågorna efter corona återstår att se, men den blir första steget ut på en Europa-offensiv från BYD.
Nästa steg har redan kommunicerats och handlar om den stora rent eldrivna sedanmodellen Han EV. Modellen är märkets flaggskepp som ska ha en räckvidd på 605 km, något som tillskrivs de nyligen introducerade så kallade Blade-batterierna. Enligt BYD ska de vara både mer säkra och ha längre livslängd. Återigen, vi får återkomma i frågan. Förhoppningsvis med ett test även av BYD Han EV. Det europeiska priset beräknas landa mellan 45-55 000 euro och modellen ska enligt BYD lanseras på hemmamarknaden i Kina i slutet av juni 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se