Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: GAC

Kinesiska GAC Barchetta EV är framtagen i Italien

Kinesiska GAC öppnar utvecklingscenter i Italien. I samband med det visar de upp en spektakulär konceptbil. Möt GAC Barchetta EV. 

Det tycks inte finnas någon hejd på de kinesiska tillverkarna. Statsägda GAC, eller Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. har vi knappt hört talas om. Ändå tillverkade de över två miljoner bilar i fjol, bland annat under varumärken som Trumpchi och Hycan. 

Men som alla andra har de också siktet inställt på Europa och nu öppnar de ett utvecklingcenter i Milano i Italien. Det leds av en Stéphane Janin, som tidigare var ansvarig för konceptutveckling på Renault.

I samband med öppnandet av kontoret i Milano visade man också upp en konceptbil, GAC Barchetta EV. Som namnet antyder handlar det om en liten, lätt roadster med eldrift. 

Den är onekligen låg.
Den är onekligen låg.
Den är onekligen låg.
Gott om friskluft.
Gott om friskluft.
Gott om friskluft.
Praktiskt att den är förslutningsbar.
Praktiskt att den är förslutningsbar.
Praktiskt att den är förslutningsbar.
Undrar vad det här ska föreställa.
Undrar vad det här ska föreställa.
Undrar vad det här ska föreställa.
Hastighetsmätare i rattnavet.
Hastighetsmätare i rattnavet.
Hastighetsmätare i rattnavet.
Periskop? Runtslagningsskydd?
Periskop? Runtslagningsskydd?
Periskop? Runtslagningsskydd?
1 AV 6
Den är onekligen låg.
Foto: GAC
2 AV 6
Gott om friskluft.
Foto: GAC
3 AV 6
Praktiskt att den är förslutningsbar.
Foto: GAC
4 AV 6
Undrar vad det här ska föreställa.
Foto: GAC
5 AV 6
Hastighetsmätare i rattnavet.
Foto: GAC
6 AV 6
Periskop? Runtslagningsskydd?
Foto: GAC

Utmärkande för bilen är att den är extremt låg och formgivarna lät sig inspireras av mobiltelefoner. Och visst, den ser ut ungefär som en mobiltelefon i makroformat. Det andra är att material som aluminium används till den bärande strukturen, inredningen består av återvunna material och alla kontroller sköts med fly-by-wire i stället för med mekaniska axlar och stag. 

Projektet har skötts helt från det europeiska kontoret och bilen färdigställdes inom två månader, enligt ett uttalande från företaget.