Kinesiska Skywell ET5 Electric lanseras i Sverige
De kinesiska bilarna stormar in på svensk mark i en mängd av sällan skådat slag. Nyast i gänget är Skywell ET5 Electric, en eldriven suv med runt 40 mil i räckvidd. Strax under 600 000 kronor börjar priserna på.
De börjar bli så många så det blir svårt att memorera dem för att lista dem i inledningen av en artikel som denna, men färskt i minnet sitter en av alla kinesiska biltillverkare som är Sverige-aktuella, mest på grund av att vi alldeles nyligen provkörde BYD Atto 3. Den kommer att möta viss konkurrens från en annan ny kinesisk modell vid namn Skywell ET5 Electric. Den är dock drygt två decimeter längre och placerar sig därmed mellan Atto 3 och storebror BYD Tang.
Sverige är ett av de första länderna att få ta del av Skywell ET5 Electric, tillsammans med bland annat Tyskland, Polen, Spanien, Kanada och USA – och Turkiet där modellen alldeles nyligen blev utsedd till årets elbil. I finalomgången slog ET5 Electric namnkunnigt motstånd från BMW, Mercedes, Kia, Tesla, Subaru och Volvo.
Storleken
Skywell ET5 Electric är en suv som mäter 469,8 centimeter vilket kan jämföras med exempelvis BMW iX3 som är 2,5 centimeter längre. På bredden är den 190,8 centimeter och på höjden 169,6 centimeter. Axelavståndet är 280 centimeter.
Tjänstevikten ligger på 1 920 kilo och dragvikten tråkigt nog på noll kilo. Maxlasten ligger på lite snåla 300 kilo.
Bagageutrymmet rymmer 467 liter när baksätet är uppfällt. Fälls detta ned ryms i stället 1 141 liter. För jämförelsens skull; ovan nämnda BMW iX3 sväljer 510-1 560 liter.
Drivlinan
Elmotorn levererar, som så många gånger förr när det gäller elbilars effekt, 150 kW (204 hk) och 320 newtonmeter. Kraften skickas till framhjulen som när de snurrar enligt körmönstret blandad körning uppges förbruka 1,93 kWh (kilowattimmar) per mil.
Räckvidden enligt WLTP-körcykeln är upp till 40 mil (upp till 45,6 mil vid stadskörning) och toppfarten är begränsad till 150 km/h.
Litiumjonbatteriet på 71,98 kWh (bruttokapacitet) kan laddas via uttaget på höger framskärm. Max laddeffekt vid snabbladdning (DC-laddning) är 100 kW (kilowatt). I standardutförande (Nordic) klarar ombordsladdaren av ”långsamladdning” (AC-laddning) på 6,6 kW. Som tillval finns möjlighet till trefasladdning om maximalt 11 kW. Detta tillval är dock standard i utförandet Nordic Plus, ett utförande som även erbjuder V2L-laddning (bilen kan ladda/driva externa enheter) på maximalt 3,1 kW.
Priserna
Skywell ET5 Electric, som importeras till Sverige av Drivee Automotive som även plockar in kinesiska DFSK, kan beställas online från och med nu. Leveranserna beräknas komma igång under första kvartalet av 2023.
I utförandet Nordic kostar ET5 Electric från 569 900 kronor enligt ett introduktionserbjudande (ordinarie pris 599 900 kronor) och i utförandet Nordic Plus från 619 900 kronor (ordinarie pris 649 900 kronor).
Vill man inte slanta upp så mycket pengar kanske privatleasing är melodin, då är månadsavgifterna vid 36-månadersavtal (1 500 mil/år) 5 990 respektive 6 490 kronor beroende på utförande. Kontantinsats om 18 000 kronor krävs dock. Kan man inte lägga insatsen ökar månadskostnaden med 500 kronor vilket efter 36 månader betyder 18 000 kronor.
Modellversioner och utrustning
Nordic
19” Aluminiumfälgar
Automatisk klimatanläggning
ACC Adaptiv farthållare
AEB Autobroms med kollisionsvarning
LKA Aktiv filassistans
LDW Filhållningsvarning
TPMS Däcktryckssensorer
HAC Backstartshjälp
HDC Assistans vid körning i utförslut
Airbag förare & passagerare fram
Sidoairbags fram
Sidokrockgardiner
Elmanövrerad parkeringsbroms
Parkeringssensorer fram & bak
LED-strålkastare med aut. avbländning
LED varselljus DRL
Dimljus fram
Regnsensor
Takrails
12,8” multimediaskärm
12,3” LCD kombiinstrument
Bluetoothanslutning
FM/DAB-radio
2 st USB-uttag
Ljudanläggning med 8 högtalare
Apple Carplay
Android Auto
Automatiskt avbländningsbar innerbackspegel
Eluppvärmda & elinfällbara backspeglar
Elmanövrerade fönsterhissar
Läderklädd multifunktionsratt
Konstläderklädsel
Eluppvärmda & ventilerade framstolar
Elmanövrerad förarstol 6-vägs med viloläge
Elmanövrerad passagerarstol 4-vägs
Delbart baksäte (40/60-delning)
Nyckelfri öppning & start
Elmanövrerad baklucka med handsfreeöppning
Nordic Plus (utöver Nordic)
Trefasladdning 11 kW
Laserstrålkastare med automatisk avbländning
Avläsning av hastighetsskyltar
APA Automatisk parkeringsassistans
Tonade rutor bak (från B-stolpen)
Panoramaglastak
Stämningsbelysning med 128 färger
Trådlös laddning av smartphone (QI-standard)
4 st USB-uttag
Kameror 3600-vy
Eluttag i kupé 230V
V2L Vehicle to load (3,1kW)
Party mode
Camping mode
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se