Kinesiska tillverkarna som kommer först till Europa
Kinesiska biltillverkare har haft svårt att etablera en försäljning i Europa, men nu kommer två allvarliga försök. Elbilar från Aiways och Byton ska börja säljas i Europa från och med i höst.
Aiways hade planerat en stor visning av sina nya elbilar på bilsalongen i Genève. Salongen ställdes in men redan i augusti ska de första bilarna från den kinesiska tillverkaren nå bilkunder i Europa. Det är kompaktsuven U5 (bilden ovan) som blir första bil att lanseras i den nya prenumerationstjänst som Aiways planerar.
U5 drivs av en elmotor på 204 hästkrafter och batteripaketet ska räcka för över 40 mils körning på en laddning. Aiways U5 ska marknadsföras och säljas i Euronics affärer i flera stora städer i Europa. Tyska ATU ska se till att serva och underhålla bilarna. Aiways kommer att undersöka möjligheten att använda även traditionella återförsäljare.
Bytons konkurrent till Aiways U5 heter M-Byte. Byton planerar en lansering först under andra halvåret nästa år där Tyskland, Schweiz, Norge, Frankrike och Sverige tillhör de första länderna. Byton M-Byte har en elmotor på 272 hästkrafter och batteripaketet på 72 kWh ska ge en räckvidd på cirka 36 mil.
Byton har tecknat ett importavtal för Sverige och Norge med Hedin Bil, med ByMyCar i Frankrike, Louwman Group i Nederländerna och Modern Driving i Schweiz. I Tyskland kan det bli fråga om flera partners och försäljningskanaler.
Både Byton och Aiways är två nya biltillverkare där båda företagen etablerades så sent som 2017. Aiways bygger sina elbilar i Shangrao i östra Kina medan Byton bygger sina elbilar i Nanjing.
Volvo-syskonet Lynk & Co har byggt totalt fyra bilmodeller på den med Volvo Cars gemensamma plattformen CMA. Modellerna är numrerade 01, 02, 03 och 05. Den mindre suven 01, ett syskon till Volvo XC40, ska enligt tidigare uppgifter börja säljas i Europa under 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se