Klassikern Cadillac Escalade blir eldriven
General Motors fortsätter att bygga ut sitt modellprogram av eldrivna bilar. Efter den mellanstora suven Lyriq kommer den större Escalade med eldrift.
Lanseringen sker under 2025 och förutom ett stort Ultium-batteri på hela 200 kWh ska bilen klara upp till 72 mil på en laddning.
Escalade IQ blir fyrhjulsdriven med luftfjädring och du ska kunna koppla bilen till ditt hus för att använda energin i batteriet.
General Motors planerade en nylansering i Europa under 2023 och då troligen med suven Lyriq men hittills har vi inte sett någon export av elbilar. Men hemma i USA utvecklar GM sitt modellprogram och det är Cadillac som får äran att köra först i omställningen.
Lyriq har GM:s Ultium-batteri på 100 kWh, 12 moduler, men när stora suven Escalade byggs för eldrift blir det dubbla den kapaciteten och alltså samma batteristruktur som vi sett i eldrivna Hummer och Silverado.
Det stora batteriet ska ta Escalade IQ cirka 72 mil på en laddning. Bilen ska erbjuda möjlighet att ansluta maskiner eller annat, så kallad Vehice-to-load, eller V2L, och du ska kunna koppla ihop din Cadillac med ditt hem för att utnyttja energin i batteriet när elpriset är högt.
GM bygger också in sitt hyllade assistanssystem Super Cruise i nya Escalade och precis som Mercedes gjort i EQS får Escalade IQ en bildskärm som löper utmed hela instrumentpanelen, totalt är skärmen 55 tum bred.
Kan köras diagonalt
Den stora suven utrustas med luftfjädring och fyrhjulsstyrning för att få bästa möjliga komfort och manöverbarhet. Med fyrhjulsstyrning vänder bilen runt på 12 meter.
Elmotorer både på fram- och bakaxeln ger fyrhjulsdrift med GM:s eAWD-system. Luftfjädringen gör det möjligt att sänka bilen med fem centimeter eller höja den med 2,5 centimeter från grundläget. Precis som Hummer kan Escalade IQ köras diagonalt i låg fart vilket gör den ännu smidigare på trånga platser.
Snabbladdning med 800 voltsystem ska göra det möjligt att ladda energi för 16 mils körning på tio minuter.
Elmotorerna levererar en maximal effekt på 761 hästkrafter, 560 kW. 0-96 km/h körs på under 5 sekunder beroende på körläge. Escalade IQ får en dragkapacitet på hela 3,6 ton.
Varken eldrivna Hummer eller Silverado exporteras till Europa då de anses vara för stora och tunga. Så det är tveksamt om vi får se Escalade IQ på svenska vägar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se