Koenigsegg investerar i Lightyear

Svenska Koenigsegg och nederländska elbilsföretaget Lightyear inleder ett samarbete. Koenigsegg investerar i Lightyear och kan komma att låna ut teknik till den kommande supersnåla elbilen Lightyear 2.

Nederländska Lightyear har blivit uppmärksammade för sin elbil med det korta modellnamnet 0 (noll) som tack vare extremt lågt luftmotstånd och många solceller ska få ovanligt låg förbrukning och lång räckvidd. Lightyear 0 visades i produktionsfärdigt utförande tidigare i somras och ska börja tillverkas under hösten. 

Nu presenterar Lightyear nästa steg som innebär ett samarbete med svenska Koenigsegg. I ett pressmeddelande förklaras kortfattat att Koenigsegg investerar i Lightyear som en del i ett större samarbete där de två ska dela teknik med varandra. Teknik utvecklad av Koenigsegg uppges komma till användning i Lightyear 2 som ska sättas i produktion sent 2024 eller i början av 2025. Lightyear 2 uppges bli en betydligt billigare bil än Lightyear 0 som kommer att kosta omkring 2,6 miljoner kronor. Lightyear 2 ryktas få ett pris så lågt som 350 000 kronor. 

Exakt vilken teknik Koenigsegg ska dela med sig av till Lightyear avslöjas inte, men en inte alltför vild gissning är att det handlar om den elektriska drivlineenheten terrier som finns i hybriden Gemera.

Lightyear 0 har fem kvadratmeter solceller som i idealfall ska kunna ge bilen upp till 7 mils extra räckvidd per dag, utöver WLTP-räckvidden på 62,5 mil som lagringskapaciteten i batteripaketet ger. Lightyear 0 ska byggas av finska Valmet och leveranserna förväntas komma igång i november i år.