Konceptet 45 visar morgondagens elbilar från Hyundai
Hyundais koncept 45, som nu visas under Frankfurtsalongen, visar en ny tuff design för märkets kommande elbilar. Inspirationen kommer från såväl 1970- som 1920-talet.
Här är ett smakprov på Hyundais formspråk på sina framtida elbilsmodeller. Känner du igen stuket? Jo, en så kallad teaserbild visades förra månaden. Kliar än längre in i minnet? Jo igen, det är Hyundais första egenutvecklade bilmodell, Pony, som stått som förebild. Är du en läsare som hängt med länge kanske du till och med minns vår provkörning av bilen i Teknikens Värld nummer 9/1977.
Konceptet heter 45 och det av två anledningar. Dels är det 45 år sedan Pony visades upp som koncept men namnet pekar också på 45-gradersvinklarna på bilens front och bak vilket skapar en diamantform i profil. Greppet ska vara ett signum på Hyundais kommande elbilar.
Inspirationen till den avskalade och lätta designen kommer inte bara från 1970-tals bilen Pony utan även än längre tillbaka i tiden och 1920-tals flygplan. 45 pekar ut en mer skarp och kantig riktlinje för märkets formfilosofi ”Sensuous Sportiness” som lanserades 2018.
Skjutdörrar, avsaknad av ytterbackspeglar och handtag är klassiska konceptknep men på 45 hittar vi även en del retrodetaljer. Fram och bak ses tvärgående ljusramper och på dessa visas ljusgeomterier som för tankarna till gamla dagars bilar. På C-stolparnas bakkant ses markeringar som liknar ventilationshålen på förlagan från 1970-talet.
Invändigt är det möbeldesign som har stått som förebild och bilen är formad för morgondagens autonoma miljö. Stolarna är snurrbara och infotainmentsystemet är inte begränsad till skärmpekande tack vare projektionsteknik. På instrumentbrädan ses en skärm som sträcker sig väl över halva bilens bredd.
Bilens konstruktion är av ”skateboardtyp” och batteripaketet är placerat i golvet. Via LED-lampor på trösklarnas framkant kan man se statusen på batterierna.
Vi har tidigare berättat att elbilarna från Hyundai och syskonmärket Kia ska få tuffare design. Med det arbetas en ny plattform fram som ska stå klar om två år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se