Kraftigt höjda elbilsbidrag i Tyskland – mackar tvingas installera laddstationer
När Tyskland nu vill få igång ekonomin igen efter coronapandemin satsar man åtskilliga miljarder på att ställa om landets fordonsflotta till allt fler elbilar.
Vid köp av elbil i Tyskland har staten fram till i dag subventionerat köpet med 3 000 euro, motsvarande cirka 31 300 kronor. Men i det ekonomiska stimulanspaket på totalt 130 miljarder euro (1 356 miljarder kronor) som landet presenterade i onsdags ingår en satsning på cirka 4,2 miljarder euro (43,8 miljarder kronor) som ska gynna elbilar och få fart på tyska bilindustrins forskning och utveckling kring omställningen mot elfordon. Elbilarna får en något större del av kakan, 2,2 miljarder euro (22,9 miljarder kronor).
De 3 000 euro som i dag utgår vid köp av elbil för maximalt 40 000 euro (417 100 kronor) dubbleras till 6 000 euro (62 600 kronor). Subventionen blir lägre ju dyrare bilen är. Dessutom tillkommer ytterligare en subvention via biltillverkarna som uppgår till 3 000 euro, det vill säga precis som tidigare. Sammanlagt kan man som elbilsköpare få bidrag på upp till 9 000 euro vilket motsvarar ungefär 93 800 kronor. Det betyder att exempelvis kommande Volkswagen ID.3 i nuvarande instegsutförande landar närmare 300 000 kronor för kunden, och när basversionen för omkring 30 000 euro dyker upp behöver plånboken ”bara” lättas med drygt 200 000 kronor.
LÄS OCKSÅ: Elbilar iskalla – utan subventioner
Men subventionerna slutar inte där. Elbilarna ska även befrias från fordonsskatt fram till 2030, fem år längre än tidigare, och momssatsen vid elbilsköp reduceras från vanliga 19 procent till 16 procent. Det kommer också att bli möjligt för elbilsägarna att ladda sin bilar, beroende på energikälla de väljer, eftersom en annan del av stimulanspaketet, som inte är riktad till elbilarna och bilindustrin, ska ge lägre skatt på förnyelsebar energi under 2021 och 2022.
LÄS OCKSÅ: Tyskland före Norge – ny elbilsetta
Sist men inte minst ingår även en satsning på laddinfrastrukturen i landet som uppgår till 2,5 miljarder euro (26,1 miljarder kronor). Med här finns även ett krav på att Tysklands drivmedelsstationer, drygt 14 000 stycken, måste tillhandahålla laddmöjligheter. Det finns uträkningar som säger att landet behöver 70 000 publika laddstationer och 7 000 snabbladdare inom en relativt snar framtid. I dag finns det knappt 28 000 totalt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se