La Bagnole – en äventyrsbil för vuxna
Det franska företaget KG Automotive lanserar en eldriven äventyrsbil som inte räds lite terräng. Räckvidden sträcker sig mellan 70 och 140 kilometer. Vågen stannar på endast 283 kilo och priset startar på 10 900 euro. Designen är lika unik som deras motto: Less is more, mindre är bättre.
KG Automotive är ett nytt företag på den franska marknaden som ger sig in i en bransch som står inför diverse svårigheter med komponentbrist och ökade kostnader för råmaterial med mera. Men vi gillar hur de tänker när de nu presenterar sitt fordon La Bagnole.
Vi gissar att ni också ser en del liknelser med till exempel Jeep Wrangler, Suzuki Jimny och inte minst Citroën Mehari. En modell som återupplivats och nu finns som elbil, vår reporter Mikael Stjerna har besökt tillverkaren nere i södra Frankrike och det kommer du kunna läsa mer om inom kort.
Personerna som står bakom den här leksaken för vuxna heter Léo Choisel och Florent Vitiello och målet från början var att tillverka ett tjugotal fordon per år, men nu siktar de mycket högre och målet är att klara av en årsproduktion på 5 000 fordon längre fram. I början av 2023 kommer de första fordonen att leveras till kund. Priset är från 10 900 euro och förbeställning kan göras redan nu, en handpenning på 990 euro tillkommer.
Less is more eller mindre är mer är mottot som sagt. Det har de verkligen tagit fasta på då valmöjligheterna är få när det gäller olika konfigurationer vad gäller drivlina med mera. Själva grundutförandet är detsamma och det enda som egentligen går att ändra på är ifall du vill ha ett pickupflak eller ett skåp bakom förarhytten som rymmer två personer.
Batteriet bygger på 48-voltsteknik och väger strax under 40 kilo och elmotorerna ger maximalt 16 kW (21 hk). Chassit är byggt helt i aluminium och den klarar 0-40 km/h på fyra sekunder. Den mäter 281 centimeter på längden och 149 på bredden. Höjden är nästan som bredden, 146 centimeter.
I övrigt kommer den i två olika versioner, en som gör max 45 km/h och en som maxar ur i 80 km/h. Markfrigången är hela 39 centimeter och med det väldigt korta överhänget både fram och bak lär den kunna klara rejäla terrängutmaningar. De två elmotorerna ger sammanlagt 480 newtonmeter i vrid och det kan behövas när man kikar på bilderna tagna i terrängen i de franska Alperna. Förbrukningen ska ligga runt 0,6 kWh per mil och det får man väl tacka den låga vikten för.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se