Lamborghini Revuelto officiell – V12-laddhybrid
Lamborghini Aventador har fått en arvtagare, en elektrifierad sådan. Revuelto heter nya superbilen som kombinerar klassiska V12-motorn på 6,5 liter med inte mindre än tre elmotorer. Över tusen hästkrafter levereras.
Det har länge varit känt att även Lamborghini går en elektrisk framtid till mötes och att V12-motor inte ska få glänsa i ensamt majestät. När nu kapitlet om Aventador har avslutats lyfts blickarna mot nya modellen och efterträdaren Revuelto som presenteras i dag. Den är på många sätt en typisk Lamborghini, inte minst designmässigt men också maskinellt. Den oerhört omtyckta V12:an på 6,5 liter finns nämligen kvar och producerar i Revuelto-utförande 825 hästkrafter och 725 newtonmeter. Det är mer effekt än vad som någonsin tidigare har plockats ut ur Lamborghinis V12-maskin.
Denna gång har den vackra men brutala tolvan som, på traditionellt vis, är monterad bakom kupéutrymmet fått sällskap av tre andra motorer. Elektriska förstås. En av elmotorerna är monterad ovanpå den 8-växlade växellådan med dubbelkopplingsteknik. Förutom att assistera V12:an vid drivningen av bakhjulen agerar den är som generator och startmotor. Effekten ligger på 110 kW (150 hk) vid 10 000 r/min.
De två andra elmotorerna driver framhjulen. De är på vardera 110 kW (150 hk) men där toppeffekten nås vid 3 500 r/min.
Alla fyra motorer producerar tillsammans 1 015 hästkrafter. Det är betydligt mer än de 780 hästkrafter som Aventador maxade vid sitt sista farväl.
Prestandasiffrorna är förstås av högsta klass med 0-100 km/h på 2,5 sekunder, 0-200 km/h på under sju sekunder och en toppfart på över 350 km/h. Lamborghini är inte mer precisa än så, men att siffrorna toppar Aventadors bästa står klart.
En annan siffra som Revuelto med råge klår sin föregångare med är kanske inte lika imponerande – vikten. Den 494,7 centimeter långa supersportbilen väger nämligen 1 772 kilo – torrvikt. Det är drygt 200 kilo tyngre än Aventador i olika utföranden.
”Oj, så tung, då måste batteriet vara stort”, tänker du? Nej, batteriet som ger energi till de tre elmotorerna är förvisso långt – 1,55 meter – men kapacitetsmässigt litet. Från dagens laddhybrider är vi vana vid höga kWh-siffror (kilowattimmar) men i Revuelto kan endast 3,8 kWh lagras. Det räcker inte till några längre pendlingsavstånd, men uppemot tio kilometer ska kunna nås. Batteriet är förstås framför allt där för att elmotorerna ska kunna ge den där extra kicken till V12-motorn, men det hjälper också till att sänka koldioxidutsläppen med upp till 30 procent jämfört med Avantador Ultimae.
Batteriet kan laddas via kabel och kan då hantera effekter på maximalt 7 kW (kilowatt). Det tar 30 minuter att ladda upp ett tomt batteri. Alternativet är att låta V12-motorn stå för laddningen, då tar det bara sex minuter.
Revuelto är kryddad med aktiv aerodynamik som tillsammans med speciella designtilltag ska ge modellen så lågt luftmotstånd som möjligt. Förutom att bidra till lägre förbrukning och utsläpp ger det även större marktryck (downforce) som enligt Lamborghini är 66 procent högre än hos Aventador.
https://youtu.be/htTnT2JXb68Bakom de 20 respektive 21 tum stora hjulen, som är skodda med 265/35-däck fram och 345/30-doningar bak av modell Pirelli Potenza Sport, gömmer sig kolfiberkeramiska bromsskivor med främre bromsok med inte mindre än tio (!) kolvar samt bakre med fyra kolvar. De främre skivorna mäter 410x38 millimeter medan de bakre är på 390x32 millimeter.
Senare under 2023 kommer Lamborghini Revuelto att marknadsintroduceras. Något pris har den italienska supersportbilsfirman inte yttrat, men det spekuleras om att instegspriset kan landa på motsvarande 5,8 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se