Lamborghini Urus officiell – världens första supersportsuv
650 hästkrafter, 850 newtonmeter, 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppfart på 305 km/h. Är det en supersportbil vi pratar om? Nej, det är en suv – Lamborghini Urus. Supersportbilen som är förklädd till en suv.
Äntligen skulle man kunna säga. Det är mer än sju och ett halvt år sedan konceptbilen visades upp, därefter lades modellen i malpåse och det har varit många turer runt den. Men nu är den officiellt presenterad – monstret från Sant’Agata Bolognse, suven som egentligen är en supersportbil, eller helt enkelt… Lamborghini Urus.
Låt oss börja med de torra faktauppgifterna, för att därefter fylla på med de lite mer uppfriskande…
Lamborghinis första suv sedan 1980-talets ikon LM002 bygger på Volkswagen-koncernens MLB-plattform och i detta utförande är det varianten som redan används till Audi Q7, Bentley Bentayga samt Porsche Cayenne och som kommer att användas till nya generationen Volkswagen Touareg.
Med tanke på vilka syskonen är är det lätt att förstå att Urus inte är en liten suv. 511,2 centimeter mäter den på längden (tre centimeter kortare än Bentayga, sex centimeter längre än Q7 och hela 19 centimeter längre än Cayenne). På bredden räcker inte en vanlig tumstock till då avståndet från ena sidan till den andra – utan att backspeglarna är medräknade – är 201,6 centimeter. Med ytterspeglarna blir bredden 218,1 centimeter. På höjden är Urus 163,8 centimeter och mellan hjulaxlarna är avståndet hela 300,3 centimeter (samma som hos Bentayga men mer än vad både Q7 och Cayenne har).
Med dessa mått är Urus sannolikt inte trång i kupén. Exakt hur rymlig den är återstår att se när vi kör supersuven för första gången. Bagageutrymmet sväljer 616 liter men vid fällt baksäte kan man trycka in 1 596 liter. Inga direkta jättesiffror (exempelvis rymmer Cayenne 770 liter med baksätet uppfällt) men så är inte 2 154 kilo tunga Urus byggd för att vara en lastvagn, inte med formerna den uppvisar.
Under huven finner vi modellens juvel, en kompakt och lågt placerad twinturbo-V8 på 4,0 liter som andas ut 650 hästkrafter och 850 newtonmeter. Drivlinan består även av en åttastegad, elektrohydraulisk automatlåda som vidarebefordrar kraften till samtliga fyra hjul som drar nytta av torque vectoring-teknik för maximalt fäste och hög kurvtagningsförmåga. I normalfallet driver framhjulen med 40 procent och bakhjulen med 60 procent, men i extremfall kan den med hjälp av en Torsen-differential leverera 70 procent av drivningen till framhjulen och 87 procent till bakhjulen, dock inte samtidigt.
Precis som hos uppdaterade Aventador (som heter Aventador S) styr bakhjulen med eller mot framhjulen beroende på hastighet.
Urus kan, som vi tidigare avslöjat, ställas in i sex olika förprogrammerade körlägen, vart och ett anpassat efter olika typer av körning. Lägena heter Strada, Sport, Corsa, Sabbia, Terra och Neve. Dessa fina ord kanske inte säger dig någonting, bra då att vi har tagit oss friheten att översätta pastalandets vackra språk till vårt nordliga uttrycksmedel; väg, sport, racing, sand, jord och snö.
Till skillnad från många andra biltillverkare pratar inte Lamborghini om autonom eller semiautonom körning, men tro inte att Urus saknar dagens tekniska finesser för det. Som sig bör har italienarnas suv också avancerade system som finns där för att assistera föraren, exempelvis farthållare, autobroms med kollisionsvarning, helljusassistans, släpvagnsassistans (jo, Urus kan utrustas med dragkrok), sömlös integrering av Android och iOs med både Android Auto- och Apple CarPlay-kompabilitet samt mycket annat.
Prestandan väntar du på? Då serverar vi dig den här... 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Det kan jämföras med "världens snabbaste suv" (runt Nürburgring alltså) Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio som är tre tiondelar långsammare.
0-200 km/h går på högst respektabla 12,8 sekunder och toppfarten ligger på 305 km/h. 20 upp jämfört med den andra italienaren vi nämnde i början av stycket.
Bli inte förvånad om Lamborghini sätter ett nytt rekord för suvar runt Ringen.
Det ska bli spännande att se vad Porsche kontrar med. Nya Cayenne Turbo med 550 hästkrafter är ju redan snabb med sina 0-100 km/h på 3,9 sekunder (med Performance Start, annars 4,1 sekunder), men bakom hörnet lurar nya Cayenne Turbo S med ännu fler hästkrafter. Frågan är om Urus får fortsätta titulera sig som koncernens snabbaste suv. Och då har vi inte ens tänkt tanken att Porsche förmodligen filar på en Cayenne Turbo S E-Hybrid (eftersom det finns en Panamera Turbo S E-Hybrid som är hela 0,4 sekunder snabbare än Panamera Turbo).
Men en V8 med 650 hästkrafter som förbrukar 1,27 liter per mil vid blandad körning rimmar illa med framtiden, tänker du. Jo, så tänker även Lamborghini som säger att Urus kommer att lanseras med ett laddhybridalternativ, förmodligen med samma drivlina som i Porsche Turbo S E-Hybrid-modeller, det vill säga en V8 (550 hk i Porsche) som kombineras med kraften från en elmotor. Denna mer miljöriktiga variant släpps dock inte vid Urus-lanseringen våren 2018 utan sägs vara aktuell under 2019.Priset för Lamborghini Urus i Europa börjar på lite drygt 1,7 miljoner kronor. Då är skatter och andra eventuella avgifter inte inkluderade. På svenska blir det ett grundpris på drygt 2,1 miljoner kronor. Porsche Cayenne Turbo kostar från knappt 1,4 miljoner kronor, lägg till några hundratusen och vi har sannolikt siffran som Cayenne Turbo S hamnar runt. Bentley Bentayga, Urus andra av totalt (snart) fyra syskon, kostar från knappt 2,3 miljoner kronor, men då får man fyra cylindrar extra med i köpet, dock inte lika snabb för det.Vill du skippa snacket i filmen nedan föreslår vi att du spolar elva minuter och trettio sekunder in i den.
https://youtu.be/TkhDSAvsgWM
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se