Lamborghinis laddhybrid får över 1 000 hästkrafter
En nyutvecklad V12-motor och tre elmotorer. Det är vad Lamborghinis super-laddhybrid kommer att erbjuda. Bilen som allt ska sitta i får sin premiär inom kort.
Så sent som för några veckor sedan gick Lamborghini ut – igen – med att den gamla V12-motorn skulle fasas ut och en ny, elektrifierad era inledas. Nu får vi veta hur den nya, elektrifierade eran kommer att arta sig och de som oroade sig behöver inte göra det längre.
För i elektrifieringens centrum står fortfarande en V12-motor. Det är bara inte den gamla Lamborghini-rovan L539 som begick sin premiär i Aventador 2011, utan en nyutvecklad 6,5-litersmaskin med beteckningen L545.
Det är både den starkaste och den lättaste V12-motor som Lamborghini någonsin tillverkat: 825 hästkrafter på 218 kilo. Maxvarvet är 9 500 varv per minut och maxeffekten nås vid 9 25 varv per minut. Maxvridet är 725 newtonmeter vid 6 750 varv per minut. Jämfört med Aventador-motorn är konstruktionen vänd 180 grader med kamdrivningen i bakkant.
Ändå är det inte det mest intressanta med Projekt LB744. Som sig bör är den förstås fyrhjulsdriven, men förbränningsmotorn driver bara på bakhjulen. I stället är framaxeln eldriven, med en elmotor till vardera framhjul på 150 hästkrafter vardera. Dessutom finns ytterligare en 150-hästars elmotor där bak, ihopbyggd med en nyutvecklad, tvärställd åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Totalt är systemeffekten 1 025 hästkrafter.
Eftersom det inte finns någon kardanaxel så har man fyllt ut kardantunneln med litiumjonbatterier. Särskilt stor kapacitet håller det inte, blott 3,8 kilowattimmar. Laddas gör det antingen med sju kilowatts laddström och då tar det en halvtimme att ladda fullt. Eller så låter man bensinmotorn göra jobbet. Någon räckviddssiffra på el får vi inte ta del av i det här läget, men räkna med att det inte handlar om särskilt många kilometer.
Allt det här kommer att sitta i en helt nyutvecklad plattform som ska ligga till grund för en ny generation sportbilar från märket. Den första modellen kommer att begå sin premiär inom kort, men exakt när säger inte Lamborghini.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se