Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya Land Rover Defender rullar senare i år ut som vätgasdriven bränslecellsbil, dock i prototyputförande. På denna bild ses laddhybridversionen.
Nya Land Rover Defender rullar senare i år ut som vätgasdriven bränslecellsbil, dock i prototyputförande. På denna bild ses laddhybridversionen.
Nya Land Rover Defender rullar senare i år ut som vätgasdriven bränslecellsbil, dock i prototyputförande. På denna bild ses laddhybridversionen.
Nya Land Rover Defender rullar senare i år ut som vätgasdriven bränslecellsbil, dock i prototyputförande. På denna bild ses laddhybridversionen. Foto: Nick Dimbleby / Jaguar Land Rover

Land Rover Defender på väg att bli vätgasdriven bränslecellsbil

Jaguar Land Rover söker olika vägar för att bli en bred tillverkare av nollutsläppsbilar. En av vägarna är vätgasdrivna bränslecellsbilar, tekniken ska inom kort testas i nya Defender. 

År 2036 är det tänkt att Jaguar Land Rover-koncernen enbart ska sälja bilar som inte släpper ut några avgaser. Vägen dit är lång, även om man var tidiga med att få ut en elbil på marknaden – Jaguar I-Pace.
Att ta sig dit kan göras på flera olika sätt, batteridrivna elbilar är ett, och ett annat är vätgasdrivna bränslecellsbilar som också är en form av elbilar men som får sitt energitillskott på ett helt annat vis. Bränslecellsbilarna är dock hett debatterade, har de en framtid eller inte? Nej, säger några, inklusive några tunga namn inom världens bilindustri. Andra tror mycket på tekniken medan några ser en större nytta inom tung vägtransport samt inom marin trafik och flyget.

Foto: Jaguar Land Rover

Just bränslecellstekniken tänker nu Jaguar Land Rover testa i samarbete med ett antal partners, bland annat italienskjapanska Marelli Automotive Systems och österrikiska AVL.
Senare under 2021 ska de låta en Land Rover Defender med bränslecell och vätgastankar rulla ut på vägarna. Syftet är att försöka hitta en teknik som bättre passar Land Rovers stora och tunga suvar än den batteridrivna elektriska drivlinetekniken. Med vätgasdrivna bränsleceller i bilarna tror man att det går att erbjuda längre räckvidd och snabba påfyllningstider (tanka vs ladda) utan att de tunga bilarna ska blir extremt tunga med gigantiska batteripaket.

– Vi vet att vätgas har en roll att spela i den framtida drivlinemixen inom hela transportindustrin, och tillsammans med batteribaserade elektriska fordon erbjuder den ytterligare en nollutsläppslösning till de specifika funktioner och krav som Jaguar Land Rovers fordon av världsklass besitter, säger Ralph Clague, chef för vätgas- och bränslecellsdrift på Jaguar Land Rover.

https://youtu.be/SoQd9Dc6JKY

Satsningen som den brittiska (ägs dock av indiska Tata Motors) fordonskoncernen nu genomför får stöd, inte minst ekonomiskt, av brittiska staten inom ramarna för ett projekt vid namn Advanced Propulsion Centre som ska främja utvecklandet av bland annat drivlineteknik för framtiden. Staten går in med drygt 100 miljoner kronor i Jaguar Land Rovers bränslecellssatsning.