Lastbilstillverkaren Volta Trucks ökar farten
Fler eldrivna lastbilar och försäljning i USA och Asien. Lastbilstillverkaren Volta Trucks, där svenske entreprenören Carl-Magnus Norden varit drivande, ökar takten och accelererar sin affärsplan. Målsättningen är att inom fyra år nå en produktion av 27 000 lastbilar per år.
Vi har tidigare berättat om startup-företaget Volta Trucks där den svenske entreprenören och grundaren Carl-Magnus Norden suttit i ledningen och varit med och byggt upp något som ser ut att kunna bli en betydande fordonstillverkare.
Volta Trucks har presenterat den eldrivna lastbilen Volta Zero med en lastkapacitet på 8,6 ton. Nu tar Volta Trucks nästa steg och meddelar att företaget ska bygga fyra olika stora ellastbilar, från 7,5 ton till 19 ton. Produktionen ska ske på flera olika anläggningar i Europa och Voltas affärsplan är att köpa in produktionskapacitet och inte bygga egna fabriker.
I den uppdaterade affärsplanen ska Volta Trucks expandera i Europa och nå utanför London och Paris som är de två storstäder där Volta så här långt koncentrerat sin försäljning. Volta ska även lansera sina lastbilar i USA och Asien. Enligt Volta Trucks finns liggande köporder från kunder i Europa till ett värde av drygt 2,5 miljard kronor.
Produktionen av de nya lastbilarna ska ske så nära den marknad där bilarna säljs som möjligt och Volta förhandlar med flera olika tillverkare.
LÄS MER: Volta fyller orderböckerna – elektriska lastbilen börjar byggas 2022
20 mils räckvidd
Senast 2025 ska Volta Trucks ha sina fyra olika modeller klara för produktion och planen är att sälja minst 27 000 lastbilar per år.
Voltas tidigare styrelseordförande Essa Al-Saleh blir vd medan Carl-Magnus Norden tar över platsen som styrelsens ordförande.
Volta Zero är en lastbil på 16 ton med en lastkapacitet på 8,6 ton. Bilen är närmare 9,5 meter lång och batteripaketen kan varieras från 160-200 kWh och battericellerna är av litiumjonfosfat-typ.
Räckvidden på ett fulladdat batteri är mellan 15 och 20 mil, vilket ska räcka för transporter i innerstan. Skåpet rymmer 37,7 kubikmeter last och det ryms hela 16 lastpallar enligt EU-standarden på lastpallens storlek. Som första lastbil i världen ska Volta använda en ny typ av bakaxel där elmotorn placeras. Batteripaketet får plats under skåpet. Samma grundteknik ska användas i de tre nya lastbilarna som Volta ska utveckla.
Volta Trucks har också tagit flera nya designinitiativ och tack vare att en stor motor inte längre påverkar förarhyttens utformning kan den designen nu fokusera helt på komfort och säkerhet. Till exempel ska föraren sitta i mitten av lastbilen och alltid gå ur bilen på trottoarsidan. Föraren kan också sitta lägre än tidigare vilket minskar skador och förslitningar i knä och leder.
LÄS MER: Volta köper eldrivlina från amerikanska Meritor
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se