Toyota bZ4X i Lexus-utförande heter RZ, i detta fall RZ 450e. Foto: Lexus

Lexus elbil RZ 450e officiell

Lexus lite finare variant av Toyota bZ4X är nu presenterad. RZ 450e heter modellen som är fyrhjulsdriven och preliminärt når över 40 mil per laddning. Mot slutet av 2022 inleds leveranserna.

Nu kanske du tänker att detta är Lexus första elbil, men tänk en vända till så minns du möjligtvis UX 300e som kom för ungefär två år sedan. Dock är UX inte en renodlad serie eldrivna modeller, UX finns nämligen även som bensinbil och hybridbil. Det gör däremot inte nya RZ-serien som är en ny modellserie för elektriskt drivna crossover-suvar.

Lexus RZ 450e heter modellversionen som har avtäckts. Den är fyrhjulsdriven i och med en elmotor på 150 kW som är monterad vid framaxeln och en elmotor på 80 kW som är monterad vid bakaxeln. Konceptet är detsamma som i fyrhjulsdrivna varianten av syskonbilen Toyota bZ4X samt kusinbilen Subaru Solterra som alltid är fyrhjulsdriven. Lexus kallar fyrhjulsdriftssystemet för Direct4 och beskrivs som blixtsnabbt i fördelningen mellan drivaxlarna. Som mest kan respektive hjulaxel stå för 100 procent av drivningen.

1 AV 6
Lexus RZ 450e är drygt 480 centimeter lång vilket gör den mer än en decimeter längre än Toyota bZ4X, trots att bilarna är ”identiska”. Andra vinklar och veck karossen är sannolikt förklaringen.
Foto: Lexus
2 AV 6
Foto: Lexus
3 AV 6
Foto: Lexus
4 AV 6
Foto: Lexus
5 AV 6
Foto: Lexus
6 AV 6
Foto: Lexus

Skillnaden mellan Lexus variant och Toyotas samt Subarus varianter är att Lexus är betydligt kraftfullare. Sammanlagda effekten är 230 kW vilket motsvarar 313 hästkrafter. Det är 95 hästkrafter mer än i bZ4X och Solterra. Maxvridet ligger på 435 newtonmeter.

Mer effekt på hjulen betyder förstås snabbare accelerationer. 0-100 km/h går på 5,6 sekunder vilket är 1,3 sekunder snabbare än snabbaste utförandet av Toyota bZ4X.
Toppfarten är däremot densamma, det vill säga begränsad till 160 km/h.

1 AV 5
Den annorlunda ratten ingår när Lexus RZ 450e är utrustad med steer-by-wire-teknik.
Foto: Lexus
2 AV 5
Foto: Lexus
3 AV 5
Vanlig ratt finns också, precis som i Toyotas variant.
Foto: Lexus
4 AV 5
Foto: Lexus
5 AV 5
Foto: Lexus

RZ 450e har ett batteripaket med nettokapacitet på 71,4 kWh, alltså samma storlek som bZ4X och Solterra. Lexus har ännu ingen officiell räckviddssiffra men räknar med över 40 mil enligt WLTP-körcykeln. Toyota bZ4X i fyrhjulsdriven utförande når 47,0 mil (tidigare 46,6 mil), men Lexus variant har kraftfullare elmotorer vilket sannolikt kapar distansen en aning. Enligt den mer rättvisande amerikanska körcykeln EPA är räckvidden för RZ 450e som längst 36,2 mil.

Några prisuppgifter finns ännu inte, däremot går det redan att förhandsboka RZ 450e för leverans mot slutet av året.

Lexus RZ 450e

Pris: Ej fastställt, orderböcker öppna, första kundleverans november 2022.

Motor: Två elmotorer. Max total effekt 313 hk (230 kW), max vridmoment 435 Nm, batterityp litiumjon, 71,4 kWh netto. Max laddeffekt AC/DC 6,6 (11 tillval)/150. Värmepump.

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck i.u.

Mått/vikt (mm/kg): Axelavstånd 2850, längd 4805, bredd 1895, höjd 1635, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Bagagevolym (VDA-liter) i.u.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,6 s, toppfart 160 km/h. 

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning under 1,8 kWh/mil,. Räckvidd på el över 40 mil.