Lexus LF-Z Electrified officiell – dröjer till 2025
Med nya konceptbilen LF-Z Electrified vill Lexus visa upp sin eldrivna framtid som bland annat innehåller ny interiördesign och något som kallas Direct4. Men vi får vänta på framtiden. En bil lik LF-Z sätts i produktion först 2025.
Lexus har skyndat långsamt med elektrifieringen. Utöver de många hybridmodellerna finns endast en helt eldriven modell – UX 300e. Men det kommer fler, och kanske kommer de att se ut ungefär som konceptbilen LF-Z Electrified som presenteras i dag.
Utan att gå in närmare på detaljer berättar Lexus att de kommer att lansera helt eldrivna bilar på en ny elbilsdedikerad plattform och att en modell med design och teknik inspirerad av konceptbilen ska lanseras år 2025. Men det kommer fler elbilar. Fram till 2025 ska det komma tio nya modeller som är helelektriska, laddhybrider eller så kallade självladdande hybrider. Lexus räknar med att hälften av märkets försäljning består av eldrivna bilar år 2025 och 2050 ska företaget vara koldioxidneutralt.
LF-Z Electrified sägs ge en föraning om Lexus framtida eldrivna modeller och är, som många andra elbilar, en något upphöjd sedanliknande modell. Den är 488 cm lång, 196 cm bred och 160 cm hög. I golvet finns ett 90 kWh-batteri som sägs ge en räckvidd upp till 60 mil. 0-100 km/h ska gå på cirka tre sekunder.
Hur många motorer bilen har framgår inte tydligt, men det är sannolikt två eftersom Lexus talar om det nya fyrhjulsdriftssystemet Direct4. Total effekt är 544 hästkrafter och maxvrid är 700 newtonmeter. LF-Z har också ett drive by wire-system som Lexus kallar steer by wire, vilket innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan den inte så runda ratten och framhjulen.
Konceptbilen har en ny interiördesign som Lexus kallar Tazuna, som på japanska syftar på samspelet mellan ryttare och häst. Framför ratten finns tre skärmar i en fjärilsformation och på vindrutan finns en head up-display med AR-teknik. Över hela kupén löper ett panoramaglastak med elektrokromatiskt glas som kan dimmas eller bli helt genomskinligt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se