Lexus presenterar LF-30 Electrified Concept
Lexus har tagit fram en vision vid namn Lexus Electrified som ska beskriva hur märkets elektriska framtid är tänkt att se ut. Först ut för att gestalta visionen är LF-30 Electrified Concept.
Toyota och Lexus är på väg in i en ny fas med elektrifierade bilar som ska leda fram till både laddhybrider och elbilar. Lexus vision av sistnämnda typ presenteras på bilsalongen i Tokyo genom något de kallar för Lexus Electrified. I november, alltså om bara några veckor, får vi se märkets första helt eldrivna bil, men för att vi redan nu ska få insyn i vad som kan stå och vänta bakom nästa krön passar de på att presentera konceptbilen LF-30 Electrified Concept.
Enligt Lexus visar LF-30 upp ett helt nytt sätt att bygga elbilar, och mycket riktigt är konceptbilen fullproppad med tekniska detaljer som inte hör till dagens elbilar, varken för förare eller passagerare.
Bilen är utrustad med fyra elmotorer monterade i respektive hjul. Drivkraften kan individuellt anpassad mellan fram- och bakhjulen vilket gör att LF-30 kan vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Lexus kallar tekniken för Lexus Advanced Posture Control och deras avsikt är att den ska ta plats i märkets alla framtida elektrifierade modeller.
Elmotorerna i Lexus LF-30 Electrified Concept levererar 400 hästkrafter och 700 newtonmeter vilket räcker till en 0-100-tid på 3,8 sekunder och en begränsad toppfart på 200 km/h.
Till drivlinan hör ett batteripaket på 110 kWh som kan snabbladdas med maximal laddeffekt på 150 kW. När batteriet är fulladdat ska bilen kunna rulla 50 mil (WLTP) innan det är dags att åter ladda.
Laddningen kan ske trådlöst och övervakas av artificiell intelligent, AI, som anpassar laddningen till hur bilen normalt brukas.
Kopplingen mellan förare och framhjul är inte mekanisk som det oftast är på dagens bilar, i stället är det elektroniska styrsystem som hanterar förarens indata (via ratten) för vidareförmedling till hjulen. Steer-by-wire heter tekniken som det har pratats om i många år men som ännu inte har kommit till skott.
Tekniken är i detta fall extra fördelaktig eftersom LF-30 inte bara är förarens bil, den är nämligen också autonom (självkörande). Ratten kan således fällas in i och då är det praktiskt att rattstång saknas.
När bilen kör på egen hand ska det synas i fronten som lyser upp på ett specifikt sätt, när den körs av en förare är belysningen annorlunda. På så vis ska omgivningen kunna avgöra om det är människa eller maskin som kommer antågande.
Sidorutorna samt bakrutan kan tonas steglöst från helt genomskinliga till helt insynsskyddade. Lexus nämner det inte, men vi misstänker att toningen endast är möjlig i det självkörande läget.
Du som är van att sitta på hästryggen kanske gillar att sitta i förarsätet på LF-30. Förarplatsen är nämligen skapad enligt ett nytt koncept som Lexus kallad för ”Tazuna” och som är inspirerat av hur en ryttare kommunicerar med sin häst via tyglarna. Det viktigaste i funktionsväg finns i form av knappar på ratten och information på head up-skärmen. Geststyrning är också möjlig och presentationen av data förstärks med hjälp av Augmented Reality, AR (som betyder förstärkt verklighet).
Inte bara föraren är omgärdad av ny teknik, även passagerarna i baksätet får sig en rejäl dos. Baksätet har vad Lexus kallar för ”artificiell muskelteknik” som anpassar sig till passagerarna för högsta möjliga komfort. Förutom ett rejält ljudsystem med bland annat högtalare i nackstöden kan baksätespassagerarna även leka med glastaket som kan presentera grafik och som kan styras med både röst och gester. Självklart är även denna display AR-förstärkt.
En rolig men kanske överdriven grunka som följer med konceptbilen LF-30 är en drönare som döpts till ”Lexus Airporter”. Den kan exempelvis transportare bagage från husdörren till bilens bagageutrymme.
Lexus LF-30 Electrified Concept är 509 centimeter lång, 199,5 centimeter bred och 160 centimeter hög. En rejäl bil med andra ord och därmed också med långt axelavstånd på hela 320 centimeter. Ekipaget väger 2,4 ton.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se