Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Lexus RZ 450e – tre snabba från provkörningen

Några snabba frågor till Jan-Erik Berggren som har förflyttat sig till Barcelona för att köra Lexus nya elbil.

Trots att det bara är några dagar sedan Lexus avtäckte elektriska suven RZ 450e vankas det redan provkörning. Vi är på plats för att berätta allt som är värt att veta, här och i kommande ”fullängdare”.

Varför är ni på en racerbana?
– Det är förseriebilar och väldigt tidiga versioner. Vi kör också Lexus nya styrning steer-by-wire där ratt och hjul inte sitter ihop mekaniskt.

1 AV 4
Ratten (och styrningen) som Jan-Erik Berggren ska berätta mer om inom kort.
Foto: Lexus
2 AV 4
Även Toyota har samma ratt. Dock är traditionell ratt, med andra ord en rund, standardutrustning. Men då är styrningen också mekanisk.
Foto: Lexus
3 AV 4
Foto: Lexus
4 AV 4
Foto: Lexus

Hur är det?
– Det får vi inte avslöja riktigt än men det kommer i kommande nummer av Teknikens Värld och här på webben för Premium-prenumeranter. Annorlunda – så mycket kan jag säga. Ja, och ratten ser ju annorlunda ut också.

Är det här Lexus variant av Toyotas nya elbil?
– Ja, RZ 450e men Lexus har lagt lite mer krut på komfort och respons. Räckvidd drygt 40 mil tack vare låg energiförbrukning.

– Bilen går redan att beställa, men leveranserna ligger ungefär ett halvår fram i tiden.

Eftersom Jan-Erik inte får säga speciellt mycket i nuläget hänvisar vi er till våra provkörningar av syskonbilarna Toyota bZ4X och Subaru Solterra som du hittar vi länkarna nedan.