Lexus UX uppdateras – får längre räckvidd
Lexus uppdaterar elbilen UX 300e med större batteri som ska ge 40 procent längre räckvidd. Förbättras också på en rad andra punkter.
Lilla Lexus UX lanserades första gången under 2018 men då endast som hybrid, UX 250h, här i Sverige. Två år senare anlände även den helt eldrivna versionen UX 300e. En modell som vi i vårt stora elbilstest, nummer 24/2021, tyckte kändes som en nödlösning i väntan på riktiga elbilar från Lexus och Toyota. Men nu har den förbättrats en aning.
Om du tycker att en uppdaterad Lexus UX låter bekant är det för att hybridversionen fick facelift i somras. Men nu har turen kommit till elbilen.
Den största nyheten är att batterikapaciteten utökas från 54,3 kWh till 72,8 vilket ska ge en räckvidd på 450 kilometer till skillnad från tidigare 320. En räckviddssiffra som gäller bilar utrustade med 17-tumshjul, väljer du istället 18-tummare är räckvidden 440 kilometer. Effekten är fortsatt 204 hästkrafter, 150 kW, och 300 newtonmeter som skickas till framhjulen.
Vi har tidigare kritiserat UX 300e för dess Chademo-laddning som är fel standard att satsa på i Europa där CCS dominerar. Laddlösningen är trots uppdateringen densamma som tidigare och betyder att 300e fortfarande endast klarar maximal laddeffekt, AC, på 50 kW vilket i dagsläget är långsamt.
Övriga uppdateringar är mindre och gäller bland annat den separata pekplattan till infotainmentskärmen som nu slopats och ersatts av att man pekar direkt på skärmen. Skärmen är nu också större och mäter 8- eller 12 tum beroende på utrustningsnivå, tidigare 7 respektive 10 tum. Man ska också ha förbättrat ljudisoleringen, gjort vissa detaljförändringar ut- och invändigt samt gett den fler säkerhetsfunktioner. Så som Turning Assist som ska hjälpa i korsningar, Emergency Steering Assist som ska hjälpa föraren att undvika hinder utan att lämna körfilen, samt att den adaptiva farthållaren automatiskt sänker hastigheten i kurvor.
Uppdaterade Lexus UX 300e börjar att säljas från mars 2023 med första leverans från juni.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se