Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Direkt från avtäckningen av Volvo EX90
2 AV 2

Lidar-utveckling försenar Volvo EX90 till mitten av 2024

Volvos viktiga flaggskeppsmodell EX90 är kraftigt försenad, produktionen väntas inte starta förrän mitten av 2024. Enligt Volvos vd Jim Rowan beror förseningen på problem med utvecklingen av Lidar-tekniken.

Det har redan hunnit gå åtta månader sedan Volvo visade upp nya EX90 och öppnade orderböckerna för den helelektrifierade suven, men produktionsstarten ser ut att dröja länge än. Vid lanseringen sades det att produktionen skulle starta mot slutet av 2023 och att leveranserna skulle komma igång under början av 2024, ganska snart meddelade dock Volvo att man drabbats av förseningar i utvecklingen.

LÄS MER: Allt om nya Volvo EX90

Nu meddelar Volvos vd Jim Rowan att EX90, som ska byggas i amerikanska Charleston och kinesiska Chengdu, inte kommer att börja tillverkas förrän någon gång under mitten av 2024 och att den kraftiga förseningen beror på Lidar-tekniken.

– Vi skriver mycket av mjukvarukoden själva. Vi vill försäkra oss om att första gången vi lägger in Lidar i säkerhetspaketet ska det fungera som det är tänkt, sa Jim Rowan i samband med att Volvo Cars presenterade sin senaste kvartalsredovisning.

Lidar-enheten på taket på EX90.Lidar-enheten på taket på EX90.Lidar-enheten på taket på EX90.
Lidar-enheten under skalet.Lidar-enheten under skalet.Lidar-enheten under skalet.
1 AV 2
Lidar-enheten på taket på EX90.
Foto: Volvo Cars
2 AV 2
Lidar-enheten under skalet.
Foto: Volvo Cars

Enligt Jim Rowan ger förseningen mjukvaruutvecklarna lite mer tid att få allt rätt. EX90 blir den första Volvon att utrustas med Lidar, även kallat ljusradar som sitter på taket och ger bilens säkerhetssystem en bild av vägen framför bilen på långt avstånd. Volvo är långt ifrån ensamma om att stoppa in Lidar i sina bilar, men en av få som kommer att erbjuda det i standardutrustning. Kia har till exempel valt att låta Lidar-tekniken vara tillval till EV9 som lanserades långt senare än EX90 men levereras till Sverige redan under sensommaren, dock ännu utan möjlighet till Lidar som extrautrustning.

Enligt Jim Rowan är Lidar avgörande för att höja säkerheten i bilar och pekar på forskning som visar att Lidar kan minska risken för allvarliga olyckor med 20 procent.

Volvo Cars försäljning under årets andra kvartal ökade med 25 procent till 179 000 bilar och omsättningen ökade till rekordhöga 102 miljarder kronor. Samtidigt redovisades oroväckande siffror när det gäller lönsamheten på elbilarna. Dagens industri rapporterar att bruttomarginalen på Volvos elbilar var tre procent, mot åtta procent förra året. Bilarna med förbränningsmotorer hade samtidigt en marginal på 21 procent. De två eldrivna modellerna XC40 och C40 står för 16 procent av Volvos försäljning.