Foto: Lightyear

Lightyear 0 – elbilen som knappt behöver laddas

Det har pratats en del om elbilen Lightyear One. Men när bilen som designats i Nederländerna och som byggs i Finland presenteras i ett produktionsfärdigt skick har den ett nytt namn.

Möt Lightyear 0.

Glöm problem med laddinfrastruktur, räckviddsångest och stora, tunga batterier. Elbilen Lightyear 0 har några häpnadsväckande prestandasiffror. För vad sägs om ett batteri och ett gäng solceller som i molniga förhållanden ska klara att köra 3,5 mil per dag i två månader utan att behöva ladda bilen från elnätet.

Bor du i ett lite soligare område ska bilen klara 3,5 mil per dag i upp till sju månader. Bor du i Kalifornien eller södra Spanien behöver du då ladda bilen kanske en till två gånger per år.

1 AV 2
Foto: Lightyear
2 AV 2
Foto: Lightyear

Byggs i Finland

Tack vare solpanelerna kan bilen ladda 1,05 kW, vilket räcker till en mils körning efter en timmes solsken. Med långsamladdning via elnätet laddar bilen tre mil per timme och med snabbladdning drygt 50 mil per timme.

Lightyear gissar att 0 ska klara cirka 62 mil på ett fulladdat batteri. Tack vare bilens låga luftmotstånd ska förbrukningen stanna vid 10,5 kWh per tio mils körning (1,05 kWh/mil), vilket är ungefär halva förbrukningen jämfört med de flesta moderna elbilar i samma storleksklass.

Foto: Lightyear

Lightyear har ett luftmotståndsvärde på 0,20 vilket är detsamma som Mercedes elbil EQS och lika med det lägsta motståndet som uppmätts för en bil i massproduktion.

Lightyear hoppas kunna börja leverera bilen redan i november i  år. Till att börja med har Europa tilldelats 150 bilar och prislappen ska stanna på 2,65 miljoner kronor plus lokala skatter. Det är dubbelt så högt pris mot det som meddelades när bilen första gången presenterades under 2019.

Lightyear 0 ska byggas av finska Valmet som också ska bygga solcellsbilen Sono Sion. Sion ska börja säljas nästa år och de har beställt cirka 43 000 bilar per år från Valmet.

Först 2024 eller 2025 ska Lightyear vara redo att presentera en lite billigare modell, Lightyear 2, med ett pris runt 350 000 kronor.

1 AV 4
Foto: Bart Geers / Lightyear
2 AV 4
Foto: Lightyear
3 AV 4
Foto: Bart Geers / Lightyear
4 AV 4
Foto: Bart Geers / Lightyear

Lightyear 0

Batteri: 60 kWh.

Solcellspanel: 5 kvm.

Max räckvidd solceller: 7 mil/dag.

Räckvidd (WLTP): 62,5 mil.

Förbrukning: 1,05 kWh/mil.

Räckvidd (vid 110 km/h): 56 mil.

”Verklig” räckvidd*: 100+ mil.

0-100 km/h: 10 sekunder.

Toppfart: 160 km/h.

Cd-värde: Lägre än 0,19.

Vikt: 1 575 kg.

LxBxH: 5083x1972x1445 mm.

Bagageutrymme: 640 liter.

Sittplatser: 5.

Infotainment: Android Automotive.

Leverans: Inleds november 2022.

Pris: 250 000 euro (2,65 miljoner kr).

 

* Solenergi inkluderad.