Lightyear 0 har börjat byggas i Finland
Nederländska Lightyear 0, som kan sägas vara världens första delvis solcellsdrivna bil, är nu satt i produktion. Efter bara sex års utveckling har elbilen med rekordlång räckvidd börjat byggas i Finland.
Den nederländska startuptillverkaren Lightyear meddelar nu att produktionen av deras första bil Lightyear 0 är igång. Någon storskalig serieproduktion är det dock inte tal om, Lightyear har avtalat med finska licenstillverkaren Valmet att totalt 1 000 bilar ska byggas med en takt om en bil per vecka. Halvvägs in på nästa år ska takten öka till fem bilar per vecka. Lightyear uppger sig ha fått 150 förhandsbeställningar på bilen som kostar 250 000 euro, motsvarande 2,7 miljoner kronor.
LÄS MER: Lightyear One är världens mest aerodynamiska bil
Lightyear startades för bara sex år sedan av en grupp studenter från universitetet i Eindhoven som tävlat framgångsrikt med olika solcellsbilar under namne Solar Team Eindhoven. Sedan starten har företaget vuxit till att nu ha drygt 500 anställda och samarbeten med Bridgestone och Koenigsegg.
Målet har varit att ta fram en elbil med lång räckvidd trots ett förhållandevis litet batteripaket. Lightyear 0 har ett batteri med lagringskapacitet på 60 kilowattimmar, vilket ger en WLTP-räckvidd på 62,5 mil. På karossen finns dock fem kvadratmeter solceller som i gynnsamma förhållanden kan förlänga räckvidden avsevärt. Enligt Lightyears beräkningar ska den totala räckvidden mellan två laddningar bli omkring 100 mil om man kör 50 km per dag i nederländskt sommarklimat.
Förbrukningen anges till 1,05 kWh/mil och eftersom batteriet är relativt litet anses det inte behövas någon extrem snabbladdning. Max laddeffekt är endast 50 kilowatt. Varje hjul drivs av en egen elmotor och den sammanlagda maxeffekten är 177 hästkrafter. 0–100 km/h går på 10 sekunder.
https://www.youtube.com/watch?v=tD94seFuD2A
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se