Lotus blir elbilsmärke – samarbetar med Renault
Bara elbilar redan i slutet av 2020-talet. Geely-ägda Lotus har bestämt sin strategi och överger förbränningsmotorn helt. Nya Emira som visas i sommar blir den sista modellen med bensinmotor.
En efter en tar världens biltillverkare klivet över till att utveckla enbart elbilar. När dagens modeller och plattformar ska ersättas blir det med elmotorer och batterier.
Den senaste i raden av biltillverkare som gått ut offentligt med sin strategi är Geely-ägda Lotus. Precis som syskonmärket Volvo ska Lotus bygga enbart elbilar. Men Lotus tänker sig en snabbare omställning och vd Matt Windle vill bygga och sälja endast elbilar från ”i slutet av 2020-talet”.
Det betyder att sommarens lansering av den nya sportbilen Emira blir den sista med en bil med förbränningsmotor.
Emira ska ha världspremiär den 6 juli för att börja säljas till kunder i slutet av året.
Lotus första elbil blir Evija, en supersportbil med en prislapp på cirka 25 miljoner kronor.
En andra elbil, troligen en mellanstor suv, lär följa relativt snabbt efter lanseringen av Evija.
Egen plattform
Enligt Matt Windle ska Lotus utveckla en egen elbilsplattform, döpt till Evolution. Lotus ska alltså då inte använda den av Geely utvecklade plattformen SEA. Men vi kan räkna med ett tydligt släktskap. Lotus ser Porsche som en tydlig konkurrent och vid utvecklingen av Evolution sneglar Lotus mer åt Tyskland än åt USA och Tesla.
Lotus ska presentera sin första elbil inom ett par år och plattformen Evolution ska erbjudas till andra företag inom koncernen. Vi kan tänka oss att ett märke som Polestar gärna vill åt en sportigare plattform än vad SEA ser ut att bli.
Geelys nya elbilsmärke Zeekr har redan bekräftat att de ska använda SEA-plattformen men vi har ännu inte fått något besked från Volvo Cars och Polestar om vilken plattform som ska användas när SPA2 och CMA ska ersättas i framtiden.
Från och med nästa år ska Volvo börja lansera bilar på SPA2-plattformen med en nya XC90 som första modell.
Samarbete med Renault
Men Lotus ska inte bara utveckla Evolution och bygga två nya elbilar. Lotus har också inlett ett nygammalt samarbete med Renaults sportbilsmärke Alpine.
Renaults nya vd Luca de Meo vill sätta rejäl fart på Alpine och ersätta dagens Alpine A110 med en ny generation 2025-2026.
Lotus ska få en egen version av den modell som utvecklas tillsammans med Renault.
Geely har investerat i Lotus bilfabrik som ska nå en kapacitet på 5000 bilar per år. Men Lotus-bilar på den nya Evolution-plattformen ska byggas i Geelys bilfabrik i Wuhan.
Några andra gamla brittiska bilmärken som tar klivet över till enbart elmotorer och batterier senast 2030 är Volkswagen-ägda Bentley och Jaguar, som ägs av indiska Tata Motors.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se