Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
I en studio i Amsterdam hittar vi Lotus nya suv – och mycket av Volvos nya 90-serie.
I en studio i Amsterdam hittar vi Lotus nya suv – och mycket av Volvos nya 90-serie.
I en studio i Amsterdam hittar vi Lotus nya suv – och mycket av Volvos nya 90-serie.
I en studio i Amsterdam hittar vi Lotus nya suv – och mycket av Volvos nya 90-serie. Foto: Lotus

Lotus nya suv Eletre viskar om Volvos framtid

Lotus bygger ny eldriven suv – Eletre. Sportig förstås men också med en hel del ny teknik som skvallrar om syskonet Volvo Cars framtid. Vi åkte till Amsterdam för att som enda svenska tidning titta närmare på nyheterna.

När kinesiska Volvo-ägaren Geely investerade i Lotus inleddes en omfattande rekonstruktion. Det brittiska sportbilsmärket byggdes om från grunden. Teknik och innovation hämtades till stor del från Volvos och Geelys utvecklingsavdelningar i Göteborg. Stor vikt lades vid att behålla det brittiska arvet och designgurun Peter Horbury fick se till att en ny serie elbilar från Lotus verkligen skulle se ut som bilar från Lotus.
Vi har tidigare sett elbilen Evija och Lotus visar också upp nya sportbilen Emira som något väldigt typiskt från Lotus. Det är också de här två modellerna som gett inspiration till den serie suvar – eller ”Lifestyle-bilar” som Lotus vill kalla det – som ska rullas ut de kommande åren.

MISSA INTE: Test av 5 nya heta busbilar

Den första suven som hittills döpts till Type 132, och som vid offentliggörandet under tisdagskvällen fick namnet Eletre, står i ett mörkt rum i en industrilokal utanför Amsterdam. Jag får först en 20 minuter lång lektion i Lotus som varumärke, jo loggan har gjorts om men inte mycket och mest för att passa den nya digitala verkligheten, kommande säljsiffror, målsättningen är att i Teslafart nå 100 000 bilar per år, och hur viktigt det är att lyckas i Europa.
Varumärket Lotus ska, förutom nya exklusiva bilar, även betyda en ny och extra bra service till bilägarna. Lotus, precis som många andra, satsar stort på en ny form av digital mötesplats där bilköpare och leverantör möts och där du som bilägare välkomnas in i en ny och omfamnade miljö.

Alla varumärkesexperter förstår att det här är nyckeln till framgång för de som säljer dyra produkter.
Allt det där är intressant att fördjupa sig i när det väl finns produkter och vi är förstås mest intresserade av vad som finns bakom den svarta väggen.
Jag placeras på ett strategiskt ställe och en serie starka lampor ljussätter nya suven Lotus Eletre (Type 132).
Min första tanke är att det syns att den kommer från Geely-gänget. Här finns lite av Lynk & Co 01 i fronten och lite av C40 runt C-stolpen. För att vara hela 5,1 meter lång ser den sportig ut. Hjulbasen är på pricken tre meter vilket ger bra innerutrymmen, även om Lotus inte öppnat kupén som till exempel Tesla men inte heller krympt den med stor mittkonsol på golvet som Volvo och Polestar.
När jag går närmare finns en hel del tekniskt intressanta detaljer:

0-100 på mindre än tre sekunder kräver sportig gul färg.
0-100 på mindre än tre sekunder kräver sportig gul färg.
0-100 på mindre än tre sekunder kräver sportig gul färg.
Type 132 – eller avslöjar Lotus här kanske det riktiga namnet Eletre. Kolla nummerplåten.
Type 132 – eller avslöjar Lotus här kanske det riktiga namnet Eletre. Kolla nummerplåten.
Type 132 – eller avslöjar Lotus här kanske det riktiga namnet Eletre. Kolla nummerplåten.
1 AV 3
0-100 på mindre än tre sekunder kräver sportig gul färg.
Foto: Lotus
2 AV 3
Foto: Lotus
3 AV 3
Type 132 – eller avslöjar Lotus här kanske det riktiga namnet Eletre. Kolla nummerplåten.
Foto: Lotus

Batteriet är på drygt 100 kWh, exakta siffror kommer vid lanseringen senare i år, och ligger förstås i golvet. Effekten är drygt 600 hk och det ska ta 132 in i tresekundersklubben, det vill säga bilar som klarar 0-100 km/h på under tre sekunder. Det är viktigt för Lotus att de, oavsett biltyp, kan visa respektingivande prestandasiffror. Toppfarten är 260 km/h.

Högspänningsdelen är på 800 volt vilket ger snabbladdning upp till 350 kW. Lotus anser att det här är en kommande standard i bilvärlden. Därmed bör det vara klart att Volvos kommande eldrivna 90-serie också använder 800 volt.

Eletre (Type 132) ska vara självkörande till nivå 2 och det sker med hjälp av de nya lidar-sensorer som Volvo utvecklat tillsammans med amerikanska Luminar. På Eletre sitter sensorerna på taket och på sidan av bilen och under en liten lucka som fälls upp när bilen går i ”självkörandeläge”. Sensorerna är betydligt större än jag gissat och det blir intressant att se om Volvo kommer att använda samma teknik och gömma dem när bilen körs av en förare.

Den smala linjen över instrumentbrädan är en tunn bildskärm.
Den smala linjen över instrumentbrädan är en tunn bildskärm.
Den smala linjen över instrumentbrädan är en tunn bildskärm.
1 AV 6
Den smala linjen över instrumentbrädan är en tunn bildskärm.
Foto: Lotus
2 AV 6
Foto: Lotus
3 AV 6
Foto: Lotus
4 AV 6
Foto: Lotus
5 AV 6
Foto: Lotus
6 AV 6
Foto: Lotus

Luftmotståndet är elbilens största fiende och Eletre har en rad intressanta lösningar för att sänka motståndet och förbättra köregenskaperna. Luftintagen i fronten hjälper också till att kyla batteriet och leda luft runt hjulhusen. Luftintaget i grillen kan stängas. Det är rejäla utblås bakom framhjulen och det blir intressant att se hur dörrsidan ser ut när bilen körs i regn. Bakom bakhjulen leds också luften ut och både takspoiler och bakluckespoiler är designad för att dels trycka ner bilen bak men också för att luften ska släppa taget om bilen. Hanteringen av luftflödet ger Lotus Eletre ett speciellt utseende på nära håll. Vågar Volvo Cars gå lika långt?

På sidan sitter kameror som backspeglar men det är tillval, konventionella backspeglar finns också. Troligen får vi se samma alternativ hos Volvo Cars.

5G-uppkoppling ska ge fullt stöd för all form av uppdatering av bilen via internet. Troligen går Volvo Cars samma väg.

Instrumentpanelen domineras av en stor 15,1-tums OLED-skärm. Den kompletteras av en tunn digital skärm utmed vindrutan och en större head-up-display. Lotus tror alltså på information till föraren på vindrutan och att resten sköts via pekskärmen i mitten. Det är få knappar. Men den digitala inredningen är relativt enkel att skräddarsy och om vi ska gissa så kommer Volvo Cars att ha en lite mer konventionell lösning.

1 AV 5
Foto: Lotus
2 AV 5
Foto: Lotus
3 AV 5
Foto: Lotus
4 AV 5
Foto: Lotus
5 AV 5
Foto: Lotus

TEST: Årets bästa – och sämsta – sommardäck 

Lotus kallar plattformen som används till sina kommande elbilar för Electric Premium Architecture. De vill inte medge att det handlar om Geelys nya elbilsplattform SEA utan mer en egenutvecklad, eller en variant av SEA. Lotus, precis som andra tillverkare, har svårt att beskriva att de är unika men ändå använder koncernens gemensamma plattformar.
EPA ska vara grunden i tre suvar, eller Lifestyle-produkter, och Lotus satsar också på en ny serie eldrivna sportbilar. Inom några år ska modellprogrammet innehålla upp till sex modeller för en global försäljning på 100 000 bilar per år.

Lamporna släcks. Framåt hösten ska vi få köra Eletre och då vet vi också exakt hur mycket av den här bilen som finns i Volvos nya stora eldrivna suv.